Svenska Möten – en framgångshistoria
Från ett litet gäng i en tågkupé till Sveriges största mötespartner. – följ med på en resa genom svensk möteshistoria.
Starka tillsammans
”Tänk om vi skulle samarbeta?” Året är 1980 och personalen på olika kursgårdar i Sverige har varit på gemensam utbildning. Så kläcks idén under tågresan hem, någonstans mellan Göteborg och Stockholm.
Sagt och gjort – året därpå startas Föreningen Svenska Kursgårdar, som ska bli grunden till Svenska Möten. Grundaren heter Gunnar Holgård, en eldsjäl som ordnar det första förberedande mötet. På Gällöfsta Kurscentrum samlas representanter från 25 kursgårdar, och knappt har föreningen bildats innan branschen får ett rejält uppsving. Under 80-talet slår mötesindustrin igenom på allvar och många äldre kursgårdar byggs om och moderniseras, för att bli vår tids konferensanläggningar.
Från Svenska Kursgårdar till Svenska Möten
Efter millennieskiftet är tiden mogen för ett nytt, slagkraftigt namn. Ordet kursgårdar känns förlegat – nu är det möten som gäller! Så föds det nya namnet, Svenska Möten, år 2003. Med det nya namnet lanseras också en ny logotyp och dagens sigill, som vid första anblicken ser ut som en krona, men den som tittar lite närmare kan även se tre personer runt ett mötesbord och ett “M” – för möten.
Kvalitetssäkring, ISO och Svanen
I slutet av 00-talet tar Svenska Möten klassificeringssystemet ytterligare ett steg. Nu blir anläggningarna bedömda av externa kvalitetskonsulter, som ser till att kundernas förväntningar möts och kvalitetskraven uppfylls. Samtidigt ISO-certifieras Svenska Möten enligt ISO9001 och 14001. Från och med den 30 juni 2010 blir det obligatoriskt för samliga medlemmar i Svenska Möten att vara Svanenmärkta.
Nutid
Under 2010-talet stärker Svenska Möten sin position som Sveriges största mötespartner. Bokningar till ett värde av runt 300 miljoner kronor förmedlas till mötesplatser över hela landet och kundfokuset förstärks ytterligare. Vad som händer framöver återstår att se, men en sak är säker: Svenska Möten fortsätter att sätta kunden i fokus och utveckla mötet, övertygade om att framgång och utveckling skapas när erfarenhet, kunskap och personligheter möts.
Våra mötesplatser äger oss
Svenska Möten är en medlemsorganisation för cirka 140 utvalda mötesplatser runt om i Sverige. Det betyder att det är dessa konferensanläggningar som äger Svenska Möten, vilket borgar för att du som är kund hos oss blir väl omhändertagen.
Vår enkla affärsidé
Vår affärsidé är enkel. Svenska Möten ska utveckla företag och organisationer genom att vara Sveriges bästa mötespartner. Vi ska vara den mest effektiva bokningskanalen och den självklara experten för hållbara möten, genom att erbjuda de bästa mötesplatserna i Sverige.
Mötet är vår vision
Sveriges bästa partner för hållbara möten!