Trend, mode eller fluga?
UTVECKLINGSTAKTEN i vårt samhälle är hög, och när det handlar om omvärldsförändringar och utveckling pratar vi ofta om trender. Vid den här tiden på året rasar det in trendrapporter från alla möjliga håll och inom Svenska Möten följer vi kontinuerligt tecken i tiden utifrån olika perspektiv – i vårt magasin tittar vi närmare på de mötestrender vi ser för 2017.
Men vad är egentligen en trend – en tendens eller en fluga? Och framför allt: vad skapar en trend? En trend börjar med en tanke, en idé eller ett beteende som accepteras av fler och fler människor. Det blir ett nytt beteendemönster som gradvis växer fram under en viss tidsperiod. En trend är inte en fluga som snabbt blåser över utan något som är här för att stanna.
En företeelse blir en trend först när en kritisk massa av människor har anammat ett nytt beteendemönster. Men i dag har ordet trend blivit ett slarvigt allmängiltigt uttryck för det som är ”inne” det vill säga mode.
Grunden till en ny trend är något som händer socialt, ekonomiskt eller politiskt och i vår tid lyfts ofta fem megatrender fram som de som i sin tur påverkar trender inom olika områden och branscher: förändrad demografi, teknikutveckling, klimat- och miljöförändringar, värderingsförändringar och globalisering.
Trendspaning handlar om att förstå historien och beskriva samtiden utifrån de enormt stora informationsflöden som vi har tillgång till i dag. Det finns två områden, som är varandras totala motpoler, som jag skulle vilja påstå är grundläggande källor till trendspaningar. Det ena området är konst, mode och arkitektur, det andra är den guldgruva som den offentliga statistiken utgör.
De fria konsterna speglar ofta tidiga tecken på förändrade samhällsmönster och många konstnärer försöker hitta svar på vår tids stora frågor. Inom den nationella statistiken återfinns hårda fakta och genom att följa långa tidsserier, rensade för tillfälliga variationer, målas en bild upp över vilka förändringar i samhället som är på gång.
På sidan 12 kan du läsa om hur vi har tolkat tecknen i tiden. I våra spaningar har jag och några branschprofiler fångat upp fem trender som växt sig starka inför i år. Hör gärna av dig till mig med vilka förväntningar och krav du har på dina möten och om de stämmer överens med våra
Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten
sylvia.nylin@svenskamoten.se
P.S. Venedigbiennalen är ett bra ställe att trendspana på. Och kan du inte resa till Venedig så funkar även Vårsalongen på Liljevalchs!