12 apr 2022
Svenskt näringsliv synar sina konferenser samtidigt som bokningarna ökar dramatiskt
Pressmeddelande den 12 april 2022
Pandemin fick hela mötesbranschen att ställas på ända, en snabb omställning till digitala möten och konferenser har gjort att de fysiska mötena mer eller mindre har försvunnit under de senaste två åren. Nu när restriktionerna lyfts har bokningar återigen börjat strömma in till Svenska Möten.
– Återväxten är på gång och vi ser tydligt hur mötesbokningarna ökat drastiskt sedan restriktionerna släppte i början av februari. Samtidigt ser vi också lite nya trender, bland annat är företagen mer benägna att boka övernattningar nu jämfört med före pandemin, säger Jannis Norén Karras, försäljnings- och utvecklingschef på Svenska Möten.
I takt med att mötesbeteendena har förändrats har man också sett förändringar i företagens och mötesbokarnas inställning till en mer långsiktig mötespartner. En trend som man också delvis ser som en effekt av pandemin. Inställda möten som satt ljus på kostnadsbilden och ett större behov av att få en bättre överblick över möteskostnader tror Jannis Norén Karras och Svenska Möten är anledningen till den ökade trenden.
– Trenden samverkar med en ökad professionalisering hos köparna, och större krav på att ta kontroll och etablera mötespolicys, säger Jannis Norén Karras.
Lantbrukarnas Riksförbund, LRF Samköp, är en av Svenska Mötens senast upphandlade kunder. LRF som vilar på grundvärderingen om ett hållbart samhälle hade bland annat krav på kvalitet, säkerhet och bra villkor kring valet av mötespartner, något som möter Svenska Mötens värderingar och krav på Svanenmärkta och hållbara anläggningar.
– Vi på LRF Samköp ville kunna erbjuda en riktigt bra mötespartner till våra kunder inom de Gröna Näringarna. Vi såg fördelen med Svenska Mötens alla Svanenmärkta anläggningar och att de står för kvalitet, säkerhet och schyssta villkor. Det känns tryggt för oss, Säger Catrin Engström, affärsutvecklare, LRF Samköp.