Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Svenska Möten storsatsar på nytt kunskapsforum för möten. 

Svenska Mötens satsning på ett nytt kunskapsforum för möten, M-Mötesplatsen, är organisationens största hittills. Syftet är att öka kunskapen om möten och vara en samlande  och inspirerande mötesplats för alla som leder, bokar eller upphandlar möten och konferenser. ”M” äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 6-7 maj. 

På M-Mötesplatsen kommer besökarna att få kunskap om möten på djupet. – Vi vill skapa en inspirerande och kunskapsbaserad mötesplats där besökarna får aktivera sig och lära sig om allt som rör möten i praktiken, inte bara i teorin, säger Svenska Mötens marknadschef, Bibi Rydbacken som är projektledare för M-Mötesplatsen.

Syftet med M-Mötesplatsen är att vara en samlingsplats för ökad kunskap kring allt som rör möten – från möteskultur, olika mötesmetoder, verktyg för mötesledare och hållbarhetsfrågor, till upphandling och mötesbokning.

– M är en del av vår kamp mot ”slösmöten” med målet inställt på att förbättra möteskulturen i Sverige. Vi vill också lyfta vikten av personliga möten och skapa förutsättningar för den magi som uppstår när människor möts, fortsätter Bibi Rydbacken.

Under dagarna kommer besökarna bland mycket annat att få prova på olika mötesmetoder, teambyggande aktiviteter och den senaste tekniken inom området i aktiva labbar. Ledande föreläsare och workshops kommer att inspirera på en rad ämnen och teman som rör möten. Besökarna får också möta och inspireras ett hundratal små, stora, unika och kreativa mötesplatser från hela Sverige som ställer ut på mässan.

Läs mer på svenskamoten.se/m-motesplatsen >>

 

Fakta om M-Mötesplatsen

När: 6-7 maj 2020
Var: Stockholmsmässan i Älvsjö
Öppettider: 6 maj 10.00-17.00, 7 maj 10.00-16.00
För vem: Alla som leder, bokar eller upphandlar möten och konferenser
Kostnad: Fri entré
Program: Uppdateras löpande på svenskamoten.se/m-motesplatsen
Arrangörer:
 Svenska Möten i samarbete med BraMässor

Kontaktuppgifter för frågor
​Bibi Rydbacken på tel. 070-896 18 11 eller bibi.rydbacken@svenskamoten.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sylvia Nylin och Kadi Upmark om läget för DI TV

Mötesbranschen är en av de branscher som drabbas hårt av coronavirusets framfart. Här berättar vår vd Sylvia Nylin och Kadi Upmark, vd på Vår Gård Saltsjöbaden om läget för DI TV. Konferensbranschen är extermt konjukturkänslig så all form av hinder slår hårt mot vår bransch. Sedan krisen inträffade har det i princip varit fritt fall. Kundernas mötesstopp […]

Öppet brev till Sveriges regering

Tiden håller på att rinna ut för Sveriges hotell, spa, restauranger och mötesanläggningar. Läget är nattsvart för Sveriges hotell, restauranger, mötesanläggningar som gapar tomma i skuggan av Corona. Tillsammans skapar vi tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Besöksnäringen sysselsätter 200 000 anställda*, som till stor del består av utlandsfödda, instegsjobb och unga. Under 2018 uppgick […]

Ställ inte in – ställ om! Det är tid att hjälpa varandra

Att man i dessa tider ska undvika folksamlingar och stora konferenser har nog inte undgått någon. Men varje inställt möte drabbar en småföretagare över hela vårt land som just nu kämpar för sin överlevnad. Så innan du ställer in mötet helt, är det möjligt att boka om det till ett datum längre fram? Eller prova […]

​Nytt rekordår för Svenska Möten

Trots att tillväxten av möten och konferenser i Sverige spåddes stå still under 2019, blev det vårt starkaste år någonsin. För första gången förmedlade vi en försäljning över 430 miljoner kronor – en ökning med 9 procent jämfört med året innan. Inför 2019 spådde branschorganisationen Visita* en stillastående volym för möten och konferenser. Undersökningen Svensk […]

Hållbarhet genomsyrar Helsingborg

De senaste tre åren har Helsingborg blivit utsedd till Sveriges miljöbästa kommun. Nu har kommunledningen i ”sundets pärla”, efter genomförd upphandling tecknat avtal med Svenska Möten. Det är tidningen Aktuell Hållbarhet som varje år poängsätter kommunernas hållbarhetsarbete. Sedan 2017 har alltså Helsingborg placerat sig högst upp. En effekt av ett långsiktigt och medvetet fokus på […]

Slösmöten kostar fortfarande 75 miljarder per år

Investeringarna lönar sig – svenska företag har sparat 95 miljarder sedan 2013 SLÖSMÖTEN KOSTAR FORTFARANDE 75 MILJARDER/ÅR Företag har investerat i utbildning och trenden är tydlig, svenska tjänstepersoner deltar i färre slösmöten och kostnaden för dessa har mer än halverats sedan första mätningen 2013. Men fortfarande spenderas 2,5 veckor per person och år på ineffektiva […]

Fortsatt stark efterfrågan på möten och konferenser

Sommaren var en stark försäljningsperiod för Svenska Möten. I augusti ökade försäljningen med hela 47 procent jämfört med samma månad förra året. Och ökningen ser ut att hålla i sig in på hösten. Svenska Mötens innesäljchef Marianne Heidenberg kommenterar ökningen: – Vi har haft en stor efterfrågan i sommar och hittills syns inga tecken på […]

De vann Svenska Mötespriset 2019!

När Svenska Mötespriset delades ut under en galamiddag på Marstrands Havshotell den 13 maj, hyllades de anläggningar bland Svenska Mötens medlemmar som inspirerar andra att tänka i nya banor. Och de vinnande anläggningarna är…   Årets Miljöinitiativ – Marstrands Havshotell, Marstrand Priset går till den anläggning som gjort ett extra lovvärt initiativ till miljöförbättringar och som kan […]

Svenska Möten går mot försäljningsrekord.

Svenska Möten går mot sitt starkaste år någonsin. Under årets första sju månader ökade det bokade försäljningsvärdet med 18 procent, jämfört med samma period förra året. Medvinden beror på flera vunna offentliga upphandlingar och nya avtal inom den privata sektorn. En ökande medvetenhet om potentiella besparingar har lett till att allt fler organisationer och företag […]

​Jannis Norén Karas får utökad roll på Svenska Möten

Svenska Mötens medlemschef Jannis Norén Karas har fått en utökad roll inom organisationen. Den nya titeln är försäljnings- och affärsutvecklingschef och innebär ett övergripande ansvar över avdelningarna försäljning och medlemsservice.  – Jag är glad, stolt och ödmjuk inför mitt utökade uppdrag, säger Jannis. Det händer mycket på Svenska Möten och vi går från klarhet till […]