Inga sparade anläggningar!

Välj språk

Visa orginalspråket
Frågor & svar

Så leder du ett promenadmöte

Promenadmöten, eller Walk & Talk på engelska, har seglat upp som ett populärt mötesalternativ för många företag och organisationer, inte minst i pandemitider. Forskning visar att vi människor tänker mer kreativt när vi rör på oss.

Den här mötesmodellen passar dig som:
Vill få ut nya, kreativa idéer och förslag från dina mötesdeltagare samt skapa engagemang och förankra beslut och förändringar inom organisationen.

Vad behövs?
Promenadmöten kan hållas på alla typer av mötesanläggningar både i och utanför stan. Det enda som behövs är en lokal eller utrymme att samlas i, ett par bra promenadskor och kläder efter väder.

Så hur gör man då som mötesledare för att organisera ett lyckat promenadmöte?


Före mötet

  • Skicka en kallelse i god tid där du informerar om syfte och mål. Säkerställ att ni har gott om tid för att följa upp och ta till vara på alla idéer som kommer upp och besluta om nästa steg.
  • 10-14 dagar innan mötet skickas program och eventuellt underlag ut till alla deltagare. Repetera syfte och mål och komplettera gärna med vad deltagarna ska veta, tycka och känna efter mötet.
  • Förbered ett antal ämnen, frågor eller problemställningar som deltagarna ska fördjupa sig inom, exempelvis affärsutveckling, marknadsaktiviteter, personalfrågor och så vidare.
  • Dela upp deltagarna i grupper om 2-3 personer. Blanda gärna personer som inte känner varandra så väl. Förbered dem på att ha promenadvänliga skor och att klä sig efter väder.


Under mötet

  • Samla gruppen och upprepa syftet och målet med dagen och om vad som kommer att hända.
  • Ge paren eller grupperna 20-30 minuter (under en fika) för att bestämma vilket ämne eller frågeställning de vill fördjupa sig inom. Kanske har de egna förslag? Det gör ingenting om flera grupper väljer samma ämne, då det är bra att få flera vinklar på en lösning eller förslag att diskutera utifrån.
  • Ge paren eller grupperna gott om tid för att diskutera det valda ämnet under en lång promenad. Se till att de för anteckningar, eller spelar in diskussionen i mobilen.


Ge dem följande frågeställningar att ta ställning till:

  • Vad vill vi göra och varför vill vi göra det?
  • Vad vill vi uppnå (målsättning)?
  • När ska vi uppnå det (tidsplan)?
  • Hur ska vi uppnå det (handlingsplan)?
  • Vem/vilka ska göra det (organisation)?
  • Vad tror vi att detta kostar (ekonomi)?
  • Hur ska vi se till att detta genomförs och inte stannar vid en bra idé (utvärdering)?
  • Är det värt resurserna i form av arbetsinsats, tid och pengar (nyttoanalys)?
  • Finns det något annat vi kan göra istället som ger samma resultat?
  • Vad är det som talar för att det här förslaget lyckas respektive misslyckas?
  • Vad ska vi sluta göra för att frigöra arbetstid och resurser för detta beslut?


Glöm inte planera in tid för lunch- och kaffepauser!

 

  • Återsamla gruppen och be dem kort redovisa vad de kommit fram till enligt ovan punkter. Tidsbestäm hur mycket tid varje grupp har och spara eventuella diskussioner till nästa steg, Beslutsfasen.

Beslutsfasen.
Se till att planera in gott om tid för diskussioner i denna fas!

Låt gruppen själva ta beslut om vilka idéer och förslag som ska tas vidare inom organisationen. Försök att som mötesledare hålla dig i bakgrunden och låta gruppen ta besluten. För att detta ska fungera behöver gruppen ha regler och riktlinjer, exempelvis:

  • Gruppen ska utse en ansvarig som dokumenterar.
  • Gruppen ska utse en ansvarig som summerar och formulerar besluten.
  • Gruppen tar beslut om ett antal ”upphöra med” punkter, för att frigöra tid till alla nya idéer.

Se till att varje beslut är formulerat med följande delpunkter:

  • Vad är beslutat?
  • Vem är huvudansvarig för beslutet?
  • Vad är målsättningen?
  • Hur ska det göras?
  • Vem gör vad?
  • När ska det vara klart?
  • Vad får det kosta?
  • Hur ska vi säkerställa att detta drivs igenom och inte stannar vid en bra idé?

 

Kanske bara en eller ett par bra idéer eller förslag har rätt tajming för att genomföras just nu? Alla förslag som kommer upp dokumenteras och sparas till en idébank till nästa möte.

 

Efter mötet

  • Se till att alla deltagare får dokumentation om vilka beslut som togs inom några dagar efter mötet.
  • Boka in uppföljningsmöten med den som är ansvarig för varje beslut, för att säkerställa att idéerna drivs framåt enligt tidsplan.

 

Snabbfakta promenadmöten

  • Lämpar sig för upp till 30 personer
  • Kreativt tänkande och beslutsfattande kring ett bestämt ämne
  • Kan göras överallt och i alla väder
Våra bästa tips för covidsäkra möten

Våra bästa tips för covidsäkra möten

Just när vi äntligen hade fått träffa kollegorna igen och mötas – på riktigt, så är vi tillbaka till nya restriktioner och hemarbete. Men i mötesrum över hela Sverige pågår det dagligen säkra och ansvarsfulla möten som bygger företagskulturer, svetsar samman team och ger näring åt kreativa framtidsvisioner.  Här är våra bästa tips för covidsäkra […]

Sju tips för en lyckad julfest

Sju tips för en lyckad julfest

Det är mitten av december och vi befinner oss mitt i julfesternas högsäsong. För de flesta är jobbets högtidliga sammankomst bara kul. Men vissa kanske en oro för att smittas, inför att veta vem man ska prata med eller vad för beteende man ska acceptera, kan skapa stress inför festen.  Här är sju tips som […]

Covid-testa dina mötesdeltagare!

Covid-testa dina mötesdeltagare!

Visste du att du kan beställa ett snabbtest av alla mötesdeltagare för pågående Covid-19-infektion genom oss? Testningen sker på plats på mötesanläggningen innan konferensen, mötet eller julbordet och 15 minuter efter utfört test meddelas provsvaret. Du kan också beställa prisvärda självtester genom oss som levereras till anläggningen.  Hur går det till? Testningen går till så […]

När ska mötet vara fysiskt och när kan det vara digitalt?

När ska mötet vara fysiskt och när kan det vara digitalt?

Ska mötet vara fysiskt eller digitalt? Vilken mötesform passar för vilket typ av möte? Här har vi skapat en enkel checklista med vilket möte som passar i vilken mötesform. Det finns så klart inget facit till detta utan det beror på just ditt syfte och mål med mötet. Om det är något du behöver tänka […]

Mötesstruktur inför det nya året

Mötesstruktur inför det nya året

Möten är som du säkert redan känner till, ett av de viktigaste ledarskapsverktyg som finns för ledare att uppnå ett företag- eller organisations verksamhetsmål. Oavsett i vilken kanal du väljer att ha dina möten just nu, digitalt, fysiskt eller i hybridform, är fördelen med en bra mötesstruktur på plats att du får en tydlig överblick […]

Webbinarium – Hållbara konferenser

Webbinarium – Hållbara konferenser

Att boka ett hållbart möte, konferens eller evenemang är så mycket mer än att kolla om det finns laddstolpar för alla på mötesanläggningen eller undvika kött på menyn. Det här kostnadsfria webbinariet är för dig som och vill ha koll på vilka do’s and don’t du behöver veta för att utifrån de globala målen planera och […]

Dags att damma av möteskunskapen

Dags att damma av möteskunskapen

Efter en lång tids distansarbete är kanske mötesskillsen i fysiska möten lite ringrostig? Hur var det nu man gjorde nu igen?  Till din hjälp har vi samlat några nyttiga länkar: Du hittar en rad praktiska och nedladdningsbara guider om hur du bokar och leder möten i vår Kunskapsbank >> Hur möblerar man mötesrummet vid ett […]

Hybridmöten är det nya svarta. Men hur möblerar man?

Hybridmöten är det nya svarta. Men hur möblerar man?

Att hybridmöten är här för att stanna råder det inga tvivel om. Vi är övertygade om att det kommer vara lika vanligt att koppla upp kollegor eller talare på distans som det är att visa en powerpointbild eller skriva på whiteboarden framöver. Detta ställer förstås krav på den tekniska utrustningen som finns tillgänglig i mötesrummet […]

Trygga mötesplatser för höstens möten

Trygga mötesplatser för höstens möten

Så lider sommaren och semestrarna mot sitt slut. Nu ska verksamheter planeras, strategier smidas och nya, revolutionerade idéer födas. Dessutom ska team svetsas samman och den så viktiga företagskulturen stärkas igen nu när vi inte setts på länge. För att göra det bra måste vi träffas. Men är mötesplatserna trygga? Går det att ha coronasäkra […]

Tips på aktiviteter som bygger laget under din kick-off

Tips på aktiviteter som bygger laget under din kick-off

En kick off är ett av dina bästa verktyg för att sätta tonen för den företagskultur du vill ska prägla din verksamhet. Ju bättre relationer dina medarbetare har, desto lättare förstår, kommunicerar och läser de av varandra, vilket i sin tur skapar utrymme för ökad kreativitet och snabbare problemlösning. Få saker bygger lag lika effektivt […]