Inga sparade anläggningar!

Välj språk

Visa orginalspråket
Frågor & svar

Så håller du ett lyckat distansmöte

I vissa tider kan det vara nödvändigt att kalla till eller delta i ett distansmöte. Då är det förstås praktiskt att kunna ta mötet från hemmakontoret, sommarstugan eller var du än befinner dig. Här tipsar vi om hur du lyckas bäst med dina distansmöten samt hybridmöten där endast några är uppkopplade mot ett mötesrum. Men också varför det fysiska mötet är viktigt.

Lyckade distansmöten kräver lite mer av dig som mötesledare och liksom fysiska möten, behövs ett tydligt syfte och mål, bra planering och en definierad målgrupp. Kanske sitter några av deltagarna på samma plats men andra kopplar upp sig från sina kontor, sommarstugor eller semesterorter. Möjligheterna är oändliga bara det finns bra uppkoppling.

Inför mötet

1. Bokning. När du bokar lokal till distansmötet, se till så att du har rätt teknik för ändamålet. Beskriv gärna syftet med mötet samt hur du vill sitta. Ska det finnas teknik för telefonkonferens eller räcker det med en dataprojektor. Finns högtalare i rummet? Ju mer information du ger mötesanläggningen, desto pricksäkrare möteslokal får du.

2. Planering. Planering är A och O i ett distansmöte. Agenda med bifogade dokument ska skickas ut i tid samt deltagarlista. Ju mer förberedda deltagarna är desto smidigare går mötet framåt.

3. Verktyg. Välj det program du har mest erfarenhet av. Testa gärna programmet innan mötet så att du vet hur alla funktioner fungerar, samt att din dator har rätt inställningar för ljud och skärm. Vissa program kräver att du laddar ner en programvara, andra är webbaserade. Några av våra favoriter är;

Microsoft Teams. Programvara, video/samtal, skärmdelning, chattfunktion, dokumentdelning.
Google Meet. Webbaserat, video/samtal, skärmdelning, chattfunktion, dokumentdelning.
Skype. Programvara, video/samtal, skärmdelning, chattfunktion, dokumentdelning.

4. Agenda. I agendan, väl i förväg, skickas webblänk eller telefonnummer och pin-kod till mötet så att alla deltagare kan förbereda sig på hur de ska koppla upp sig. Behövs hörlurar, bärbar dator eller räcker det med en mobiltelefon.

5. Detaljplanering. Se till så att samtliga lokaler har samma hållpunkter och erbjuder rätt teknik för mötet. Lätt hänt att huvudlokalen erbjuder ankomstkaffe men inte den andra, eller olika tider för fikapauser etc.

6. Protokoll. Välj gärna ut en annan mötesdeltagare än dig själv som för anteckningar. Som mötesledare i ett distansmöte kommer du ha fullt upp med att inkludera alla deltagare samt att få tekniken på plats. Det kan vara skönt att slippa ansvaret för dokumentation.

Under mötet

7. Förberedelser. Om de flesta av deltagarna är med på distans, så är det bättre om alla är det. Det skapar en mer inkluderande känsla under mötet där alla möts på lika villkor. Försök att få alla att använda kameran vilket skapar en bättre känsla. Titta in i kameran när du pratar och inte på din skärm.

8. Presentation. Mötesledaren välkomnar alla deltagare och går igenom syfte, mål och agenda. Låt alla presentera sig, en och en så de känner sig välkomna. Det skapar bättre förutsättningar och ger en tydligare bild över vilka som är där. Behöver du rita upp rummet framför dig så gör det. Det är lätt att några förblir tysta och inte märks i det digitala rummet.

9. Avstämning. Under mötet, be samtliga mötesdeltagare att stämma av regelbundet att de är med. Det kan vara genom chattverktyget eller muntligt efter varje agendapunkt. Det är lätt att du tappar någon på grund av tekniken.

10. Dialog. Ett bra knep är att alla deltagare börjar sina samtal med sitt eget namn så att det blir tydligt vem som pratar. Den som inte pratar får gärna stänga av sin mikrofon för att inte skapa oljud bland deltagarna. Om någon suttit tyst länge, fråga efter dennes synpunkt specifikt, alla är inte lika bekväma att ta plats.

Efter mötet

11. Protokoll. Be antecknaren att skicka över sin dokumentation av mötet och fyll i det som du tycker saknas. Maila ut protokollet till samtliga deltagare. Inkludera tydliga åtgärdspunkter med vem som är ansvarig och när det ska vara klart.

12. Uppföljning. Tänk igenom vad som gick bra och vad som gick dåligt. Uppfyllde ni syfte och mål med mötet. Vad kan du göra bättre till nästa gång? Har du verktyg för uppföljning, fråga gärna mötesdeltagarna hur de uppfattade distansmötet.

 

Digitala kanaler i all ära, men det finns sånt som de inte lyckas med – att få oss att må riktigt bra. Räddningen är det fysiska mötet. Att ta människor ur sin dagliga vardag har ett kraftfullt avtryck på deras förmåga att fokusera och tänka annorlunda. Och det handlar inte bara om isbrytare. Om ditt team är geografiskt utspritt, är planering tillsammans särskilt kraftfullt för att göra det möjligt för teamet att arbeta separat.

Att mötas fysiskt har i allmänhet tre mål och de flesta är en blandning av alla tre:
1. Flytta en uppsättning människor från att vara en ”arbetsgrupp” till att bli ett ”team”
2. Utvärdera framstegen medan du planerar framtida prioriteringar och mål
3. Skapa långsiktigt strategiskt tänkande

I höstas publicerade vi en artikelserie om “Vikten av det personliga mötet i en allt mer digital värld”. Vad händer med det mänskliga mötet när allt mer runt omkring oss digitaliseras? Vi samlade tv-journalisten Stina Dabrowski – som gjort en karriär av att intervjua världens makthavare – och den digitala entreprenören Arash Gilan, för ett samtal om gillasamhället, robotisering och generationsglapp.

Mer om “Vikten av det personliga mötet i en allt mer digital värld”
Del 1, Personliga möten – bra för ditt välmående
Del 2, Kan kvalitativa möten bota ensamhet?
Del 3, Social har en annan betydelse för millennials

Våra bästa tips för covidsäkra möten

Våra bästa tips för covidsäkra möten

Just när vi äntligen hade fått träffa kollegorna igen och mötas – på riktigt, så är vi tillbaka till nya restriktioner och hemarbete. Men i mötesrum över hela Sverige pågår det dagligen säkra och ansvarsfulla möten som bygger företagskulturer, svetsar samman team och ger näring åt kreativa framtidsvisioner.  Här är våra bästa tips för covidsäkra […]

Sju tips för en lyckad julfest

Sju tips för en lyckad julfest

Det är mitten av december och vi befinner oss mitt i julfesternas högsäsong. För de flesta är jobbets högtidliga sammankomst bara kul. Men vissa kanske en oro för att smittas, inför att veta vem man ska prata med eller vad för beteende man ska acceptera, kan skapa stress inför festen.  Här är sju tips som […]

Covid-testa dina mötesdeltagare!

Covid-testa dina mötesdeltagare!

Visste du att du kan beställa ett snabbtest av alla mötesdeltagare för pågående Covid-19-infektion genom oss? Testningen sker på plats på mötesanläggningen innan konferensen, mötet eller julbordet och 15 minuter efter utfört test meddelas provsvaret. Du kan också beställa prisvärda självtester genom oss som levereras till anläggningen.  Hur går det till? Testningen går till så […]

När ska mötet vara fysiskt och när kan det vara digitalt?

När ska mötet vara fysiskt och när kan det vara digitalt?

Ska mötet vara fysiskt eller digitalt? Vilken mötesform passar för vilket typ av möte? Här har vi skapat en enkel checklista med vilket möte som passar i vilken mötesform. Det finns så klart inget facit till detta utan det beror på just ditt syfte och mål med mötet. Om det är något du behöver tänka […]

Mötesstruktur inför det nya året

Mötesstruktur inför det nya året

Möten är som du säkert redan känner till, ett av de viktigaste ledarskapsverktyg som finns för ledare att uppnå ett företag- eller organisations verksamhetsmål. Oavsett i vilken kanal du väljer att ha dina möten just nu, digitalt, fysiskt eller i hybridform, är fördelen med en bra mötesstruktur på plats att du får en tydlig överblick […]

Webbinarium – Hållbara konferenser

Webbinarium – Hållbara konferenser

Att boka ett hållbart möte, konferens eller evenemang är så mycket mer än att kolla om det finns laddstolpar för alla på mötesanläggningen eller undvika kött på menyn. Det här kostnadsfria webbinariet är för dig som och vill ha koll på vilka do’s and don’t du behöver veta för att utifrån de globala målen planera och […]

Dags att damma av möteskunskapen

Dags att damma av möteskunskapen

Efter en lång tids distansarbete är kanske mötesskillsen i fysiska möten lite ringrostig? Hur var det nu man gjorde nu igen?  Till din hjälp har vi samlat några nyttiga länkar: Du hittar en rad praktiska och nedladdningsbara guider om hur du bokar och leder möten i vår Kunskapsbank >> Hur möblerar man mötesrummet vid ett […]

Hybridmöten är det nya svarta. Men hur möblerar man?

Hybridmöten är det nya svarta. Men hur möblerar man?

Att hybridmöten är här för att stanna råder det inga tvivel om. Vi är övertygade om att det kommer vara lika vanligt att koppla upp kollegor eller talare på distans som det är att visa en powerpointbild eller skriva på whiteboarden framöver. Detta ställer förstås krav på den tekniska utrustningen som finns tillgänglig i mötesrummet […]

Trygga mötesplatser för höstens möten

Trygga mötesplatser för höstens möten

Så lider sommaren och semestrarna mot sitt slut. Nu ska verksamheter planeras, strategier smidas och nya, revolutionerade idéer födas. Dessutom ska team svetsas samman och den så viktiga företagskulturen stärkas igen nu när vi inte setts på länge. För att göra det bra måste vi träffas. Men är mötesplatserna trygga? Går det att ha coronasäkra […]

Tips på aktiviteter som bygger laget under din kick-off

Tips på aktiviteter som bygger laget under din kick-off

En kick off är ett av dina bästa verktyg för att sätta tonen för den företagskultur du vill ska prägla din verksamhet. Ju bättre relationer dina medarbetare har, desto lättare förstår, kommunicerar och läser de av varandra, vilket i sin tur skapar utrymme för ökad kreativitet och snabbare problemlösning. Få saker bygger lag lika effektivt […]