Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Så får du dina slides att rocka!

Brukar du se kvävda gäspningar och fipplande med mobiler när du klickar fram dina Powerpointsidor? Presentationsexperten David JP Phillips vet hur du får dina slides att rocka!

Det är över tre decennier sedan Powerpoint lanserades, men ingenting tyder på att vi har tröttnat på verktyget. Tvärtom har vi en tendens att tillskriva våra slides alldeles för stor betydelse, anser David JP Phillips, föreläsare och expert på presentationsteknik. Och om sidorna dessutom är uselt komponerade uppstår fenomenet som han kallar för ”death by Powerpoint”. I stället för att hjälpa dig sänker verktyget presentationen och publiken checkar ut mentalt redan efter några minuter.

– Många verkar inte förstå att de är presentationen, inte Powerpoint-sidorna. De flesta lägger också 99 procent av den viktigaste informationen på sina slides i stället för att använda dem som en förstärkning till framförandet, konstaterar han.

DAVID JP PHILLIPS tycker inte att vi ska sluta använda Powerpoint, bara att vi ska göra det smartare och mycket mer sparsmakat. Till att börja med behöver vi helt ändra fokus. Första prio ska alltid vara den egna framställningen, därefter kommer verktygen, som gärna får variera.

– Tänk lite användning av blädderblock, lite whiteboard, storytelling, tid för bikupa – diskussion i smågrupper – och lite Powerpoint. Vi människor älskar variation!

Ett annat vanligt misstag är för texttunga sidor. Sidorna ska över huvud taget inte innehålla hela meningar – det får publiken att fastna med blicken på skärmen i stället för att lyssna på talaren, enligt David JP Phillips. Tänk snarare rubriker på cirka tre ord som understryker det du vill framhäva. Även bilder är ett effektivt sätt att stötta budskapet. Bilder är dessutom en stark presentationstrend just nu, men tyvärr är ibland valet av foton eller teckningar omotiverat, anser han:

– Texten går ofta snabbt att skriva, men en bra bild kan ta tio gånger så lång tid att hitta. Den får gärna ha en symbolisk funktion. Om inte bilden tillför något kan du lika gärna skippa den – inflation i bilder är aldrig bra.

FÖR ATT SKAPA riktigt proffsiga sidor behöver också layouten vara genomtänkt. Framför allt handlar det om att skapa en röd tråd som löper genom hela framförandet. Då uppfattas du som tydlig och proffsig.

– Vill du imponera är symmetrin viktig. Den kan du åstadkomma genom att låta samma färger återkomma i vissa element eller genom att enbart använda en särskild bildtyp, säger David JP Phillips.

Ibland är det svårt att skala ner innehållet på sidorna, men det finns knep att ta till så att slides som är fyllda med data ändå inte blir för informationstunga.

– Kontrasteffekten är användbar om du har en tabell med många kolumner. Även om du vill visa samtliga, pratar du kanske bara om kolumn nummer tre. Då kan du låta den ha svart text och de övriga grå. På så sätt visar du mycket data samtidigt utan att publiken upplever någon kognitiv överbelastning.

Försök också att variera mängden information på varje sida, tipsar han.

– Satsa på att vara extrem på några sidor men lättbegriplig på de flesta. I stället för tio slides med mycket data är det bättre att ha tre slides med enormt mycket data och sju som är enkla att uppfatta. Variationen av det okomplicerade och det svåra blir en perfekt kombination för hjärnan.

Mer läsning: Så blir du ett proffs på Powerpoint

Text: Linnea Bolter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Hur minns du dina svunna mötesdecennier? 

Hur minns du dina svunna mötesdecennier? 

Svenska Möten firar 40 år!🎉  Om allting var som vanligt, hade vi såklart firat vår kära 40-åring med pompa och ståt. Men i år är ju ingenting som vanligt. Istället blickar tillbaka på de mötesdecennium som gått sedan Svenska Kursgårdar bildades 1981: ⭐️ 80-talet var den gyllene eran med bjudkonferenser, fest och dans in på småtimmarna. ⭐️ Under 90-talet stramades ramarna åt […]

Vill du samla teamet i höst? Så övertygar du chefen.

Vill du samla teamet i höst? Så övertygar du chefen.

Efter en lång tid av distansarbete växer nu behovet på många arbetsplatser att samla teamet eller avdelningen för att få upp energinivåerna och engagemanget inför en utmanande höst. Men har du svårt för att sälja in idéen till din chef, som kanske tycker att digitala möten är gott nog? Här ger vi dig argumenten som […]

Det vi saknar allra mest i arbetslivet är…

Det vi saknar allra mest i arbetslivet är…

Topp 5 av det vi saknar allra mest i arbetslivet är… 1) Att delta på fysiska konferenser, utbildningar och events 2) Att (fysiskt) träffa sina kollegor och arbetskamrater 3) Att (fysiskt) träffa människor i jobbet (andra än kollegorna) 4) Att äta lunch på restaurang 5) Att resa i jobbet Källa: Mid-Corona: Livet på andra sidan […]

Utekonferens i alla guds väder

Utekonferens i alla guds väder

Att ha en konferens eller kick off i naturens eget mötesrum är den perfekta lösningen för dig som kanske ännu tvekar inför att boka in höstens konferens.  En sådan här strålande försommardag som jag skriver detta är det ju inte svårt att tänka sig en utomhuskonferens. Men även när vädret inte visar sig från sin […]

Lobbyjobba hos oss!

Lobbyjobba hos oss!

Börjar utsikten från hemmakontoret bli lite enformig? Kanske dags att byta ut den till något åt det här hållet? Kom till oss och lobbyjobba! I salig ensamhet, tillsammans med din partner eller kanske hela teamet? Vi har 140-ish utvalda och coronasäkra mötesplatser med unika miljöer för dig mellan Trelleborg och Sandviken att välja bland. Alla […]

3 skäl till att du vågar boka höstens möte, konferens eller kickoff

3 skäl till att du vågar boka höstens möte, konferens eller kickoff

Många tvekar inför att boka höstens kickoff, enligt en färsk studie av Kairos Future. Här är tre saker som gör att du vågar ta steget och boka höstens konferenser redan idag. Fysiska möten bygger en stark företagskultur som är en viktig ingrediens för utveckling och tillväxt i alla verksamheter. Men när vi jobbar på distans […]

Vi förklarar hubmöten.

Vi förklarar hubmöten.

Borta är tiden då fysiska möten var standard. Nu har en rad nya mötesformer tagit plats på arenan. Hybridmöten, digitala möten, studios, digitala events – och hubmöten. Begreppet hubmöte, på engelska pod-meeting, var i princip helt okänt för bara ett år sedan men används nu allt oftare. Så vad är egentligen ett hubmöte och hur […]

Därför lockar utekonferensen

Därför lockar utekonferensen

Allt fler vill uppleva natur, men på ett säkert sätt. Personlig utveckling, hälsa och att resa hållbart är annat som lockar, enligt en trendrapport från Visit Sweden 2020.  Redan 2009 uppmärksammades att vi törstar mer efter äkta upplevelser – en motreaktion till en stressad vardag med ökad konsumtion och slit-och-släng-mentalitet. Denna trend har ökat de […]

Utekonferenser – nya innetrenden!

Utekonferenser – nya innetrenden!

Mitt i den bistraste av vintrar och en utdragen pandemi, växer en ny trend växt – utekonferensen. Efter ett helt år av hemarbete har vi inte bara fått nog av att bara träffa våra kollegor via en skärm. Verksamheters tillväxt och utveckling får stå tillbaka när vi inte kan ses för att driva frågor och […]

Därför saknar du fysiska möten.

Därför saknar du fysiska möten.

Möten är ett ämne som berör. Inte minst nu när lejonparten av våra möten huvudsakligen sker digitalt och ser ut att fortsätta göra det ännu en tid framöver. Det finns de som tycker att det funkar alldeles utmärkt att ses digitalt och så finns det de som längtar ihjäl sig tills vi får mötas igen. […]