Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Rum för drömmar på Hotell Mossbylund

På skånska slätten, bara ett stenkast från havet, ligger Hotell Mossbylund som drivs av paret Ingrid och Peter Svensson. Här handlar hållbarhet lika mycket om den kringliggande naturen som om personalvård.

Hotell Mossbylund ligger mellan två världar. Ett stenkast från havet, ett snäpp från slätten. Här vid den ringlande kustvägen, en mil väster om Ystad, mitt i en vanlig, vardag är det full fart på hotellet och konferensanläggningen. Var kommer alla bilar ifrån? Alla människor? En grävskopa?

Hotellet är en före detta lantgård och det känns lite pampigt att svänga upp här, en smula Southfork, om ni minns vinjetten till Dallas, men snabbt blir känslan mysig skånelänga, som välkomnar mellan två flyglar. Tre glada konferensdamer från Malmö stad rundar knuten, ett gäng killar checkar ut och i receptionen är det full fart. Fåtöljer, hyllor med keramik och trevligheter till salu, allt i en modern retrodoftande miljö, skapad med säker blick. Här vill man slå sig ner.

Hotell Mossbylund drivs och ägs av Ingrid och Peter Svensson som köpte stället år 2002, ”utan affärsplan, kunskap eller längre eftertanke”, som de skriver på hemsidan. Det låter äventyrligt. Ingrid Svensson dyker upp i receptionen. – Det var just så, vi hade precis fått en liten bebis, hormoner och hjärnceller fungerade inte riktigt. Vi hade också sålt ett familjeföretag och något skulle vi ju hitta på, skrattar hon. Så talar en äkta entreprenör. Det finns alltid nåt att utveckla. Hon och Peter gillar utveckling, nya drömmar och projekt. – Det lät som en romantisk dröm. Min mammaledighet tog slut efter sex månader, sedan dess har vi kört på.

Husfru Josefine Andersson Sandberg dyker upp. – Alla år jag har varit här har det varit ett nybygge på gång, säger hon, som jobbat här i tio år, också under sina studier. – Ja, varje söndag var du här och jobbade då, säger Ingrid Svensson moderligt. Stämningen är varm. Sånt är viktigt. Mossbylund har vuxit snabbt under de senaste åren. Ett stort kliv uppåt var att öppna för privatboende, inte bara konferenser, då helgerna blev rätt ödsliga. En smart satsning. Besöksantalet nästan exploderade. På de första tre åren ökade personalen från 18 till över 100 anställda. I dag jobbar 120 personer här, visserligen i omgångar och skift, extra och säsong, men det är många människor. Mossbylund är en stor arbetsgivare i den lilla Skurups kommun. Den sociala hållbarheten är viktig.

Hotellhunden Vilda, en vänlig ”labbe” svassar omkring. Hon har varit hotellets maskot i sju år. ”Henne kan gästerna promenera med”, berättar ägaren Ingrid Svensson.

– Vi är måna om att göra yrkena hållbara, inte bara se dem som temporära. De ska hänga med både lönemässigt och fysiskt. Vi vill inkludera alla, även extra-extra personalen, säger Ingrid Svensson. Det är svårt när verksamheten vuxit så snabbt. – Viktigast är att arbetsdagarna blir bra. Det är vardagen som betyder något. Det ska vara kul att gå till jobbet. Hotellet har alltid haft gratis träning för personalen och sedan i våras kan den även träna på betald arbetstid. Det är viktigt för gemenskapen, träningen stärker. – Där får vi mycket tillbaka.

På gräsmattan utanför står en gammal traktor. – Peter har alltid drömt om en röd traktor. Han fick den på en födelsedag. Den är av samma årgång som han, berättar Ingrid Svensson. Maskinen är en fin samtalsstartare som påminner om hotellets förflutna. Gården byggdes för 120 år sedan, en av de många skånegårdarna här på Söderslätt, som är en av Europas bördigaste bygder. Lantdjur, potatis och betodlingar och hårt slit i decennier. Markerna styckades av på 1970-talet och så småningom startades ett enklare semesterhem i längorna. När Ingrid och Peter Svensson köpte stället var verksamheten stillsam. Restaurangen var utarrenderad. Parets bakgrund var grossistföretaget AB Freds, startat av Peters pappa, som handlade med konfektion, strumpor, textil och barnkläder. Peter Svensson var en av ägarna och reste mycket till Kina redan på 1980-talet. Ingrid, som är textilare i botten, kom till Freds på 1990-talet och de bägge träffades. Företaget såldes 1999 och de bägge hamnade i ett sysslolöst läge, som de inte trivdes med. De bodde då i en granngård till Mossbylund, hade sneglat på stället och slog till. Så började moderniseringen. Den ena utbyggnaden ledde till den andra. Efter tio år var Peter och Ingrid Svensson ändå lite trötta på alltihop. De tog ett break på ett halvår, reste utomlands. – Jag kröp på väggarna inom ett par dygn, medan Peter stortrivdes. Det var då idén om privatgäster kom och med den började de skissa på ett nytt hus. De byggde en ny restaurang, skaffade egen kock. Huset stod klart 2014, och hotellet öppnades för privatgäster. Då tog det verkligen fart.

Lokal semester är klok semester och det kommer att öka starkt i framtiden.

Hotellets läge mellan hav och land, ger det en självklar ingång till miljöfrågorna. Mossbylund har en strikt och levande miljöprofil. 2016 fick det sin Svanenmärkning, som är ett krav för att få bli medlem i Svenska Möten. – Omgivningarna går hand i hand med hela vårt miljötänk, att vi alla ska värna om naturen, säger Ingrid Svensson, som känner det behovet också hos många av gästerna. Det var Josefine Andersson Sandberg som ansvarade för proceduren att bli Svanenmärkt. Det kan verka komplicerat att ställa om, pappersarbetet är ganska drygt, men i Mossbylunds fall var processen förvånansvärt enkel. Hållbarheten hade utvecklats redan från start. – Jag insåg att vi i princip redan gjorde allt som krävdes. Vi sopsorterar, vi köper in lokalproducerade matvaror, tvätteriet använder miljövänliga produkter, berättar Josefine Andersson Sandberg. Gamla tvättmaskiner byttes ut, leverantörer granskades, personalen lärdes upp. – En Svanenmärkning sätter press på personalen att tänka miljövänligt, både i det stora och det lilla. Allt fler av konsumenterna har börjat lära sig det nya självklara. Det är viktigt att såna här avkopplande ställen går i bräschen när det gäller miljön. Det går att leva i lyx utan att vara miljövidrig. Lokal semester är klok semester och det kommer att öka starkt i framtiden.– Som arbetsgivare har du ett ansvar att påverka gästerna. Det gäller alla företag, de måste visa vägen. Där måste det börja, annars hänger inte privatpersonerna med, säger Ingrid Svensson. Det rullar visserligen bilar hit, men Skånetrafikens bussar stannar vid uppfarten. Pågatågen går till Svarte, 7-8 kilometer från hotellet och det går att ta med cykeln på tåget. Det blir semester som förr i tiden, långsammare, närmare grus, natur, dikesrenar och varandra. Gästerna tar miljötänket med sig hem, både när det gäller sopsortering och konsten att köpa rätt slags produkter. Det gäller personalen också.

Hotellet använder lokala råvaror. Köksmästaren Christoffer Herbst har tät kontakt med lokala producenter. ”Think local, eat local. Det är lite av ett skafferi här ute. Söderslätt är enormt produktiv. – Vi har jordgubbar 100 meter bort, de första potatisarna kommer i maj. Allt kött kommer från Skåne. Christoffer Herbst var tidigare kock och souschef och anställdes av den förra köksmästaren som hade tagit det lokala tänkandet in bland kastruller och spisar. – Han plockade grödor och örter på stranden och dekorationsgrönt på åkern. Ramslök växer överallt, säger Ingrid Svensson och pekar ut mot landskapet utanför. Nu tar köket hållbarhetstankarna vidare. En tallrik med småländska isterband susar förbi. Till dem hotellets egen öl, Mossbylundarens Magiska, en ljus lager med smak av fläder, bryggt av Hönsinge Hantwerksbryggeri.

Ibland kan folk säga att det verkar så mysigt att driva hotell så här, men mysigt är inte riktigt det rätta ordet. Det är ett enormt dygnet-runt slit.

Fler gäster kräver mer logistisk, personal, större lokaler. Blir de aldrig klara? Det verkar inte så. Det jobbar en grävskopa utanför huvudbyggnaden. Under sitt lediga halvår skissade Ingrid Svensson på en rund silobyggnad med rum på varje plan. Silosar finns på många gårdar i trakten – Det var bara en tokig idé då. Men när hotellet behöver fler rum vaknade silodrömmen till liv och nu har bygget startat. På valborgsmässoafton 2020 ska 15 nya rum och konferensdel invigas i ett 18 meter högt torn med vid utsikt över havet. Det blir hotellets landmärke. – Ibland kan folk säga att det verkar så mysigt att driva hotell
så här, men mysigt är inte riktigt det rätta ordet. Det är ett enormt dygnet-runt slit. Man måste älska att jobba när andra är lediga. Jag brukar vara brutalt ärlig mot folk som söker jobb här och vill ha en rofylld miljö. Målsättningen är att ha kul, men det inte lättsamt. Jag själv har alltid tyckt om att jobba på det viset, säger Ingrid Svensson, som har tre kilometer till jobbet längs kustvägen. – Det är vardagslyx. Ibland cyklar jag, då får jag nypa mig i armen, trots att jag har varit här i 17 år.

 

TEXT PETTER EKLUND
FOTO DAVID BACK

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 kommentar
  1. Christer Carlegård skriver:

    Kustvägen är inte ringlande! Okunskap eller dålig svenska.

Inkludera & intressera på mötet

Oavsett om du ska boka eller hålla i ett styrelsemöte, ett redaktionsmöte, ett stort konvent eller en konferens kan du bli bättre på att skapa inkluderande och tillgängliga möten för alla deltagare.  Checklistan* nedan innehåller en mängd förslag på hur möten kan bli mer inkluderande och tillgängliga. De kan följas mer eller mindre ambitiöst, beroende […]

Med passion för hållbarhet – de nominerade till Årets Miljöinitiativ

Syftet med Svenska Mötespriset är att skapa en känsla av stolthet och delaktighet bland Svenska Mötens medlemmar och inspireras till att lära av varandra. Vi vill också belysa våra medlemmars hållbarhetsarbete och skapa en positiv uppmärksamhet för mötesbranschen. Priset för Årets Miljöinitiativ går till den anläggning som jobbat bäst med miljöförbättringar enligt Svanens krav och utefter […]

Kunskapsbanken

Kunskapsbanken

Vi tar kontinuerligt fram olika guider och rapporter för att sprida budskapet om hur du håller och planerar bättre och mer effektfulla möten. I vår Kunskapsbank delar vi med oss av våra insikter. Här hittar du den senaste trendrapporten för dig som driver en mötesanläggning och för dig som planerar och bokar möten. Nytt i […]

Alkoholfritt – det moderna sättet att mötas

Glöm konferensfyllan och den obligatoriska bakisdagen – nu är det alkoholfritt som gäller. Trenden märks redan och kommer bli starkare under 2019. Det går knappt att kalla det för »hälsotrend« längre. Att tänka på vad vi stoppar i oss har blivit en så stor och viktig del i våra moderna liv att det påverkar allt vi […]

Så kan du säkra konferensen – med klimatbudgetering

Ingen kan göra allt men alla kan göra något, brukar man säga. Det gäller i synnerhet våra gemensamma ambitioner för klimatet. 2019 blir det allt vanligare att ha en klimatbudget för konferenser och möten. ”Skolstrejk för klimatet” stod det med svart sprayfärg på Greta Thunbergs plakat när hon tog plats och uppmärksammades utanför riksdagshuset i […]

Svenska Mötens Trendrapport 2019

Etik och hållbarhet. Unika upplevelser och att stressa av. Meningsfullt innehåll och mångkultur. Det är några av nyckelbegreppen i Svenska Mötens Trendrapport 2019. ATT FÖRSTÅ TRENDER är nödvändigt för att kunna hantera den ständigt föränderliga värld där vi arbetar och utvecklas. Trender kan vara strategiska verktyg för att hantera vår verklighet, eller snarare våra olika […]

Möten med livskvalitet

MOT KUSTEN! Till havs! Marstrands Havshotell ligger öppet året runt vid randen av Skageraks öppna hav. Här ute, bland öarna i den klassiska bad- och seglingsmetropolen, med Karlstens fästning på toppen, är det nära till vild natur och havets stämningar. Ändå ligger Marstrand inte långt bort. Med bil är det bara 45 minuter från Göteborgs […]

Mötet: Vänskap övervinner polarisering

De står på helt olika sidor politiskt men har alltid haft respekt för varandra. Vilket också betyder att Anna Kinberg Batra och Jonas Sjöstedt representerar något som så ofta saknas i dagens polariserade debattklimat – vikten av personliga möten med oliksinnade.  I NÄRMARE 25 ÅR har de känt varandra, förra moderatledaren Anna Kinberg Batra och […]

IACC’s trendrapport inför 2019

IACC har skrivit en trendrapport om vad de tror är årets konferenstrender 2019. Från kimchi och chatbotar till deltagarnas välbefinnande och möten på tema. Inte helt olik vår trendrapport som lanseras inom kort. IACC är en medlemsorganisation som samlar 300 konferensanläggningar i 26 länder.  På alla mötesbokares topplista ligger att skapa inkluderande och delaktiga möten […]

Sylvia Nylin gästar podden Thinkdoandgrow

Lyssna på när vår VD Sylvia Nylin berättar om olika trender i hur vi möts och ger många matnyttiga idéer om hur en genomför möten som är produktiva och inspirerande. En hel timme om möteskultur som skapar resultat, trender i hur vi möts och många matnyttiga idéer om hur en genomför möten som är produktiva och […]