27 nov 2024
Replik på ”Sverige bytte namn till Gothenburg, åtminstone under tre dagar
I artikeln ”Sverige bytte namn till Gothenburg, åtminstone under tre dagar” i Meetings International den 21 november slår Roger Kellerman huvudet på spiken i sin analys av att man från danskt håll ser ut att satsa rejält mycket mer på mötesindustrin än Sverige.
”Trots att Danmark redan är ett mötesland i toppklass, har de just satsat drygt 311 miljoner kronor på att bli ännu bättre (DKK 200 miljoner). Medan Sverige, i sin tur, ökade anslaget till Visit Sweden med fem miljoner kronor, efter att inte ha höjt anslaget på åtta år. Allt är förstås bättre än inget, men man kan kallt konstatera att den svenska investeringen inte direkt signalerar framtidstro med samma tydlighet som Danmarks investering.”
Där står även att Göteborg självständigt åtog sig uppgiften som nationen Sveriges representant på IBTM World-mässan i Barcelona nyligen. Att Visit Sweden inte var där.
Att representera Sverige gjorde Göteborg säkerligen med bravur! Men jag håller med Roger Kellerman att Visit Sweden borde varit där, men just nu är deras uppdrag enligt regeringens ägaranvisningar begränsat till marknadsföring av Sverige som turistland. Som statlig aktör formulerar inte Visit Sweden själv sina uppdrag.
Det finns dock inga andra hinder för Visit Sweden att arbeta med mötesindustrin – än ett utökat uppdrag från regeringen med en långsiktig ambition och investering för att positionera Sverige som ett av världens viktigaste mötes- och eventländer
Jag är personligen ganska säker på att Visit Sweden gärna hade varit på plats om de hade haft förutsättningarna för det, och att de arbetar för att uppdraget i framtiden även kommer att omfatta möten och event. Att Visit Sweden är intresserad av Sveriges mötesindustri visas av det faktum att sedan en tid tillbaka är Svenska Möten redan en del av Visit Swedens forum Top 10. Ett forum där Sveriges största aktörer inom besöksnäringen får möjlighet att dela idéer och föra dialog inom turism- och besöksnäringssektorn, för att forma en mer informerad och insiktsfull strategi som positionerar och utvecklar resmålet Sveriges marknadsföring som helhet.
Men Visit Sweden kan inte göra detta själva. För att detta ska ske behöver alla vi övriga aktörer också dra vårt strå till stacken för att få detta att hända. Ett exempel på initiativ är när Visita, i Dagens Industri, initierade en debattartikel där de tillsammans med ett antal stora aktörer, inklusive undertecknad, bland annat poängterade att Sverige har en unik möjlighet att positionera sig som en av världens ledande turistdestinationer och destination för hållbara möten, konferenser, kongresser och andra evenemang. Och ett stort tack till dig Roger för att du lyfter denna viktiga fråga.
Så låt oss tillsammans göra vad vi kan för att i framtiden med stor styrka kunna välkomna världen till ”Meet In Sweden”!