Inga sparade anläggningar!

Nyårskrönika

Mötesåret 2018 är över och jag ser tillbaka på ett år fyllt av många minnesvärda möten. Och funderar på paradoxen i att vi på Svenska Möten – i en mer digital och uppkopplad värld än någonsin, satt ännu ett rekord i antal bokade möten 2018.

Det är ytterligare ett bevis för att vi människor är sociala varelser som vill mötas och att det fysiska mötet av den anledningen är och förblir överlägset det digitala.

Kampen mot ”slösmöten”
2018 var också året då vi tog kampen mot ”slösmöten” och på allvar började prata om möten som ett av de viktigaste ledarskapsverktygen som finns.

Insikten om att svenska företag slösar bort 170 miljarder i förlorad arbetstid genom att låta sina medarbetare sitta i dåliga möten, gör att allt fler smarta företag och organisationer nu börjar förstå värdet av en god möteskultur. Men än är kampen inte vunnen, och vi kommer att fortsätta bekämpa slösmöten även under nästa år.

Onlinebokning av möten
Ljusår efter resebranschen och hotellrummen så kom onlinebokning av möten och konferenser äntligen igång på allvar under 2018. Våra kunder började kräva möjlighet till självbokning i sina upphandlingar, och nästan alla medlemsanläggningar inom Svenska Möten blev bokningsbara på vår hemsida. Det ska bli otroligt spännande att fortsätta driva den utvecklingen under nästa år.

Ett annat projekt som jag ser fram emot att följa under nästa år är att vi och våra medlemmar, tillsammans med Benchmarking Alliance och alla aktörer inom mötesindustrin, en gång för alla tar ett gemensamt grepp om branschens försäljningsdata och statistik. Detta är ett initiativ som varit efterlängtat i flera år och som på sikt kommer bidra till en mer välmående och professionell mötesindustri.

Vad jag önskar allra mest inför 2019?
Att den mängd olika program och system som finns inom vår bransch äntligen inser att det enda sättet att få en långsiktigt hållbar utveckling med välmående aktörer, är genom samarbete och att hitta gemensamma lösningar. Låt oss under 2019 tillsammans digitalisera mötesbranschen!

Gott nytt år!
Bibi Rydbacken, marknadschef på Svenska Möten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *