Fyll i namn och nummer så ringer vi upp dig inom ett par minuter. Tjänsten är tillgänglig vardagar 09.00 - 17.00.
Inga sparade anläggningar!
selfie-svenska-moten

Möten och milleniegenerationen

De har varit uppkopplade sen tredje klass. För dem lever den analoga och digitala världen i symbios. De är en generation som är humana och har etiska värderingar. De samlas kring sina virtuella lägereldar för att lösa världens problem eller nästa karta i Call of Duty. En millenier är kort och gott medveten och alltid nära nätet.

Millenierna är redan ute i arbetslivet och mängder av artiklar berättar om hur vi som arbetsgivare bör anpassa oss för att attrahera dem. I relation till arbetslivet brukar millenierna ofta beskrivas som otåliga och med en ifrågasättande attityd. De vill ha utveckling och bekräftelse. De är dessutom mindre lojala mot sina arbetsgivare och brinner för socialt ansvar.

Det ligger säkert en hel del i beskrivningen och de goda råden. Men jag tycker att vi alltför ofta fokuserar för mycket på olikheter istället för likheter. Dessa tankar dyker upp när jag funderar över hur vi ska designa våra möten och konferenser för att möta milleniernas förväntningar.

Vilken generation i historien har inte varit otålig och ifrågasatt tidigare generationer? Jag är helt övertygad om att alla människor, oavsett ålder, uppskattar möten och konferenser som uppmuntrar till aktivt deltagande och självständigt kreativt tänkande.

Det sägs av vi tillbringar runt 25 procent av vår tid i möten, chefer upp till 60 procent och ibland brukar den svenska ledarstilen förlöjligas av kollegor från länder med mer hierarkiska företagskulturer.

Bland forskare diskuteras om vår managementkultur är en konkurrensfaktor för ökad produktivitet. För min del är jag förvissad om att framgångssagor som IKEA, Ericsson och HM bland annat grundar sig i vår strävan att skapa delaktighet på våra arbetsplatser. Känslan som skapas av delaktighet, att få bidra till att utveckla verksamheten och att bli lyssnad på. Det är grunden till att skapa framgångsrika företag.

Sylvia Nylin
vd, Svenska Möten

Denna krönika publicerades i Möten i Norr, nr 2/2016

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *