Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Hur tydliga mötesrutiner och ansvarsfördelning minskar stress

Mötesdeltagarna sitter runt bordet: diskussioner går högt och lågt, alla vill vara med och bidra med åsikter och idéer. Plötsligt är tiden för mötet ute och alla återvänder till sina arbetsplatser och to-do-listor för dagen. I vanliga fall, ett nytt möte i kalendern.

Timmarna går och tankarna från förmiddagens möte bleknar. Vad var det vi sa på mötet? Vem ska egentligen göra vad, när? Typiska frågor som väcker stress hos medarbetarna. Ansvar och tydlighet är två områden som kan motverka stress.

Otydlighet – ett stressmoment

Det finns här en tydlig princip: det som inte dokumenteras blir heller inte gjort. Det som inte kommuniceras eller delegeras på ett tydligt sätt riskerar att glömmas bort eller kommer ligga som en stressdimma över medarbetare.

Ofta ser man inte kopplingen mellan dåliga mötesrutiner och eventuell stress. Mötena ”känns” ju bra eftersom de varit intressanta och energigivande. Enligt Arbetsmiljöverket så är just otydlighet i ansvarsfördelning och dålig uppföljning av delegerat ansvar en av orsakerna till stress på jobbet.

Mötesledarens ansvar

Det är mötesledarens uppgift att ta tillvara på idéer och moderera samtalet. Men det är också ledarens ansvar att fördela arbetet på ett tydligt sätt. Var och en av mötesdeltagarna måste känna att det finns konkreta arbetsuppgifter att ta tag i efter mötets slut.

Utan en tydlig aktivitetslista och arbetsfördelning, finns det en risk att saker och ting inte blir gjorda vilket kan få en negativ effekt på företaget som helhet.

Slutsats! Fånga de smarta idéerna i flykten, fördela, dokumentera och följ upp aktiviteterna – och minska stressen på köpet!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inkludera & intressera på mötet

Oavsett om du ska boka eller hålla i ett styrelsemöte, ett redaktionsmöte, ett stort konvent eller en konferens kan du bli bättre på att skapa inkluderande och tillgängliga möten för alla deltagare.  Checklistan* nedan innehåller en mängd förslag på hur möten kan bli mer inkluderande och tillgängliga. De kan följas mer eller mindre ambitiöst, beroende […]

Kunskapsbanken

Kunskapsbanken

Vi tar kontinuerligt fram olika guider och rapporter för att sprida budskapet om hur du håller och planerar bättre och mer effektfulla möten. I vår Kunskapsbank delar vi med oss av våra insikter. Här hittar du den senaste trendrapporten för dig som driver en mötesanläggning och för dig som planerar och bokar möten. Nytt i […]

Vi hjälper dig att navigera i mötesdjungeln

Effektfulla möten är ett kraftfullt verktyg för att uppnå din organisations mål och visioner. Med vår Mötesnavigator guidar vi dig till hur du på bästa sätt planerar, genomför och följer upp dina möten. Guiden är uppbyggd i tre steg; före, under och efter mötet. Mötesnavigatorn är perfekt att skriva ut och sätta upp på väggen. […]

Ladda ner din planeringsguide

Alla bra möten börjar med en bra planering. Ju mer tid och omsorg du lägger i planeringsfasen, desto bättre blir det slutgiltiga resultatet. Innan du bokar nästa möte, ladda ner vår guide och låt oss guida dig genom alla steg i din mötesplanering. Perfekt att hänga på väggen på kontoret! Ladda ner din planeringsguide >> […]

Så agerar en möteshjälte

Chefer och ledare är ofta mötesledare och har avgörande inflytande när det kommer till att forma värderingar, företagskultur och möteskultur. Bra möten är inte rocket science. Små saker kan göra ett möte bättre. Få chefer har någon form av utbildning i att vara mötesledare. När du är ny som chef får du ofta lära dig om arbetsrätt, […]

15 tips för en lyckad konferens

Det är detaljerna som gör det. Genom att tänka efter före – och noga – ordnar du en lyckad konferens. En konferens som både ger givande möten och tid att umgås. Kort sagt: en kombination av nytta och nöje! Här har vi samlat 15 tips på vägen. Ladda ner och skriv ut din guide här […]

Involvera kollegorna i konferensplaneringen

Är du chef och planerar en konferens? Genom att låta dina kollegor vara med och planera skapar du aktiva kollegor och effektiva konferenser!

Sylvia Nylin gästar podden Thinkdoandgrow

Lyssna på när vår VD Sylvia Nylin berättar om olika trender i hur vi möts och ger många matnyttiga idéer om hur en genomför möten som är produktiva och inspirerande. En hel timme om möteskultur som skapar resultat, trender i hur vi möts och många matnyttiga idéer om hur en genomför möten som är produktiva och […]

Så skapar du en bättre möteskultur

Vår undersökning visar att nästan hälften av alla företag och organisationer i Sverige saknar riktlinjer för sina möten. Följden är att hela 50 procent av alla medarbetare upplever att de slösar bort sin tid i ineffektiva möten. Förutom att det leder till onödig frustration bland medarbetarna, slösas också 170 miljarder kronor varje år bort i […]

Så kan föreläsare bidra till mångfald

En blev kallad bögjävel, en växte upp som gatubarn i Brasilien och en tredje startade en teatergrupp för utvecklingsstörda. Föreläsare är inte rädda att lyfta mångfaldsfrågor – och kan ge företag helt nya perspektiv. Att ta in en extern föreläsare på en arbetsplats kan vara ett sätt att beröra på djupet. En trött chef som […]