Vi förklarar hubmöten.
Borta är tiden då fysiska möten var standard. Nu har en rad nya mötesformer tagit plats på arenan. Hybridmöten, digitala möten, studios, digitala events – och hubmöten. Begreppet hubmöte, på engelska pod-meeting, var i princip helt okänt för bara ett år sedan men används nu allt oftare. Så vad är egentligen ett hubmöte och hur kan du använda det?
Ett hubmöte är ett mötesformat som knyter ihop flera olika fysiska möten digitalt. Grupper av deltagare finns på plats fysiskt på två eller flera olika ”hubbar”, exempelvis i Stockholm, Göteborg och Malmö. Deltagare som befinner sig i samma lokal interagerar med varandra, samtidigt som de interagerar med grupperna som deltar i de övriga hubbarna via digital teknik. Varje hub är alltså ett eget fysisk möte i sig samtidigt är en del av ett större virtuellt möte, vilket gör det till en engagerande och interaktiv mötesform.
Obs! Ett hubmöte är inte att förväxla med ett hybridmöte, där två eller flera personer befinner sig i samma lokal som deltagare kopplar upp sig mot digitalt.
Främst används mötesformen inom större, ofta globala företag som ser formatet som ett effektivt sätt att samla och engagera medarbetare, partners, kunder eller intressenter från många olika regioner, länder eller världsdelar på lika villkor. Mötesformatet tar bort de hinder som resebegränsningarna under pandemin medför och gör det möjligt för lokala möten att ansluta till varandra via tekniska lösningar. I Sverige har exempelvis Vänsterpartiet använt mötesformen för förra höstens kongress.
Vi hjälper dig att boka alla typer av fysiska och digitala möten – inklusive hub-möten – med rätt utrustning och service på våra anläggningar. Fråga oss!
Fördelarna med ett Hub-möte:
Ur mötesdeltagarens perspektiv:
- Minskad tidsåtgång och resande ger fler möjlighet att delta – på ett smittsäkert sätt
- Möjlighet att nätverka med andra deltagare på plats och med deltagare på distans
- Möjlighet till utbyte och samskapande både inom den egna gruppen, med andra grupper och mellan individuella deltagare
Ur mötesbokarens perspektiv:
- Möjlighet att samla medarbetare, partners eller kunder regionalt, nationellt eller globalt
- Minskade resekostnader och tidsåtgång ger potentiellt fler deltagare
- Mer hållbart alternativ med minskat resande
- Interaktion och samskapande höjer deltagarnas engagemang vs rent digitala möten