Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Högtryck på Svenska Möten i sommar

Mycket av sommaren försvann i ett lågtryck, men på Svenska Möten var det högtryck. Under juni och juli ökade försäljningen med 33 procent jämfört med förra året. – Vi har haft en hög och jämn försäljningstillväxt under hela året men vi hade inte förutspått en så pass kraftig ökning under sommarmånaderna, säger Pontus Esbo, försäljningschef på Svenska Möten.

Svenska Mötens försäljning ökade med totalt 33 procent under juni och juli jämfört med samma månader året innan. Med en ökning av antalet förfrågningar med 20 procent, har medarbetarna på plats haft mycket att göra under sommaren. Trots den höga arbetsbelastningen lyckades de öka antalet konverterade bokningar med sex procent.

Även andra faktorer spelar in.

– De senaste åren har vi sett en trend att semesterperioden är mer utspridd och att man går senare på semester. Jag tror även att det svala vädret har påverkat en del, säger Marianne Heidenberg, som är innesäljchef på Svenska Möten.

Även hösten ser lovande ut – bokningsläget är 26 procent bättre inför hösten jämfört med 2016.

– Ökningen är mycket tack vare våra duktiga medarbetare och den satsning vi gjort mot att gå från att vara ordermottagare till mötesrådgivare. Vi har sett att kundernas bokningsbeteende har förändrats. Möten som tidigare har bokats av vana vd-sekreterare eller assistenter, delegeras nu till ovana medarbetare. Därför har vi valt att utbilda våra medarbetare till mötesrådgivare och det är den satsningen vi nu ser resultatet av, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sylvia Nylin och Kadi Upmark om läget för DI TV

Mötesbranschen är en av de branscher som drabbas hårt av coronavirusets framfart. Här berättar vår vd Sylvia Nylin och Kadi Upmark, vd på Vår Gård Saltsjöbaden om läget för DI TV. Konferensbranschen är extermt konjukturkänslig så all form av hinder slår hårt mot vår bransch. Sedan krisen inträffade har det i princip varit fritt fall. Kundernas mötesstopp […]

Öppet brev till Sveriges regering

Tiden håller på att rinna ut för Sveriges hotell, spa, restauranger och mötesanläggningar. Läget är nattsvart för Sveriges hotell, restauranger, mötesanläggningar som gapar tomma i skuggan av Corona. Tillsammans skapar vi tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Besöksnäringen sysselsätter 200 000 anställda*, som till stor del består av utlandsfödda, instegsjobb och unga. Under 2018 uppgick […]

Ställ inte in – ställ om! Det är tid att hjälpa varandra

Att man i dessa tider ska undvika folksamlingar och stora konferenser har nog inte undgått någon. Men varje inställt möte drabbar en småföretagare över hela vårt land som just nu kämpar för sin överlevnad. Så innan du ställer in mötet helt, är det möjligt att boka om det till ett datum längre fram? Eller prova […]

​Nytt rekordår för Svenska Möten

Trots att tillväxten av möten och konferenser i Sverige spåddes stå still under 2019, blev det vårt starkaste år någonsin. För första gången förmedlade vi en försäljning över 430 miljoner kronor – en ökning med 9 procent jämfört med året innan. Inför 2019 spådde branschorganisationen Visita* en stillastående volym för möten och konferenser. Undersökningen Svensk […]

Svenska Möten storsatsar på nytt kunskapsforum för möten. 

Svenska Mötens satsning på ett nytt kunskapsforum för möten, M-Mötesplatsen, är organisationens största hittills. Syftet är att öka kunskapen om möten och vara en samlande  och inspirerande mötesplats för alla som leder, bokar eller upphandlar möten och konferenser. ”M” äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 6-7 maj.  På M-Mötesplatsen kommer besökarna att få kunskap om möten på djupet. – […]

Hållbarhet genomsyrar Helsingborg

De senaste tre åren har Helsingborg blivit utsedd till Sveriges miljöbästa kommun. Nu har kommunledningen i ”sundets pärla”, efter genomförd upphandling tecknat avtal med Svenska Möten. Det är tidningen Aktuell Hållbarhet som varje år poängsätter kommunernas hållbarhetsarbete. Sedan 2017 har alltså Helsingborg placerat sig högst upp. En effekt av ett långsiktigt och medvetet fokus på […]

Slösmöten kostar fortfarande 75 miljarder per år

Investeringarna lönar sig – svenska företag har sparat 95 miljarder sedan 2013 SLÖSMÖTEN KOSTAR FORTFARANDE 75 MILJARDER/ÅR Företag har investerat i utbildning och trenden är tydlig, svenska tjänstepersoner deltar i färre slösmöten och kostnaden för dessa har mer än halverats sedan första mätningen 2013. Men fortfarande spenderas 2,5 veckor per person och år på ineffektiva […]

Fortsatt stark efterfrågan på möten och konferenser

Sommaren var en stark försäljningsperiod för Svenska Möten. I augusti ökade försäljningen med hela 47 procent jämfört med samma månad förra året. Och ökningen ser ut att hålla i sig in på hösten. Svenska Mötens innesäljchef Marianne Heidenberg kommenterar ökningen: – Vi har haft en stor efterfrågan i sommar och hittills syns inga tecken på […]

De vann Svenska Mötespriset 2019!

När Svenska Mötespriset delades ut under en galamiddag på Marstrands Havshotell den 13 maj, hyllades de anläggningar bland Svenska Mötens medlemmar som inspirerar andra att tänka i nya banor. Och de vinnande anläggningarna är…   Årets Miljöinitiativ – Marstrands Havshotell, Marstrand Priset går till den anläggning som gjort ett extra lovvärt initiativ till miljöförbättringar och som kan […]

Svenska Möten går mot försäljningsrekord.

Svenska Möten går mot sitt starkaste år någonsin. Under årets första sju månader ökade det bokade försäljningsvärdet med 18 procent, jämfört med samma period förra året. Medvinden beror på flera vunna offentliga upphandlingar och nya avtal inom den privata sektorn. En ökande medvetenhet om potentiella besparingar har lett till att allt fler organisationer och företag […]