Fyll i namn och nummer så ringer vi upp dig inom ett par minuter. Tjänsten är tillgänglig vardagar 09.00 - 17.00.
Inga sparade anläggningar!
Uppslag

Här är Årets Mötestrender

Fler nischade koncept och mer lekfullhet. I år tar vi ett efterlängtat kliv och skapar möten som det slår gnistor om. Här är Årets Mötestrender.

Kan du ta ett nej? Är du redo att få syftet med ditt möte ifrågasatt? Om svaret är ”ja” – toppen. Chansen är stor att du kommer att älska mötesåret 2017. För i år händer det vi länge hoppats på. I år ifrågasätter vi våra möten på allvar. Bortom tid, kallelser, agenda med mera.

”Vad då på allvar? Så har vi ju alltid gjort”, kanske du tänker. Ja, mycket riktigt har många redan i dag skurit ner på möten som man upplevt inte gjort skillnad. Många har också i sin digitala transformation lyckats effektivisera vissa av sina möten med teknikens hjälp. Men långt ifrån alla är där. Och att minska antalet möten är inte detsamma som att effektivisera dem. Det är inte heller säkert att tekniken erbjuder just det stöd ni behöver. Att ifrågasätta sina möten innebär mycket mer än så.

Rollen som Travel manager utvecklas till att bli Travel and Meeting manager, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

I år handlar mötesåret om att i allt från aktiviteter, kost, övernattningar, resor med mera ställa den stora frågan: Varför? Och vi gör det med två saker bakhuvudet: syfte och innehåll. Varför har vi det här mötet? Hur ska mötet utformas för att på bästa sätt leda fram till syftet? Det är utifrån denna punkt vi tar avstamp 2017 och ser på möten med skarpare blick och djupare engagemang.

KlättringI årets spaning om mötestrender har vi samlat några av branschen allra mest rutinerade hjärnor. Panelen består av Stefan Hyttfors, talare och föredragshållare, Micke Darmell, möteskonsult och vd på gr8 meetings, Peter Winitsky, vd på Creative Meetings och Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Panelen har inte alltid varit överens. Det finns tvärtom många tankar på kollisionskurs. Men gemensamt är bilden av att vi blir allt bättre på att förstå hur syfte och innehåll hänger samman. Och det är centralt för 2017, då det påverkar allt som har med mötet att göra.

Panelen är också enig om att vi står inför en spännande tid. För det handlar om en slags omställning när vi nu går från att veta hur det ska göras till att faktiskt göra det. När vi slutar prata om hur många möten vi har och i stället förstår att de är del i vår arbetsmetod. När vi använder mötet till att röra oss framåt. Kort sagt, i år växlar vi upp och går från ord till handling.

– I takt med att vi kan göra fler saker digitalt så ökar också behoven av personliga möten, säger Stefan Hyttfors, talare och föredragshållare

I branschundersökningen ”Svensk Konferens och Mötesbarometer” kan man utläsa en försiktigt positiv framtid för mötesindustrin. Prognosen pekar bland annat på att andelen företag som kommer att hålla fler konfereser i år jämfört med tidigare år ökar – fler möten alltså.

Ett annat trendbrott är att konferenser med övernattning återigen ökar. Det kan om inte annat tolkas som att mötesanläggningarna är attraktiva och att mötesbokarna värderar tid för informella samtal. Bra! Det är superviktigt. Men det finns andra mer grundläggande orsaker till den ljusa bild som målas upp. En är att möten har blivit tydligare som verksamhetsområde för många företag.

– Det här har varit en icke-fråga tidigare. Men det som nu sker är ungefär samma sak som skedde med området affärsresor för tjugo år sedan. Man ser på möten ur ett professionellt perspektiv. Rollen som Travel manager utvecklas till att bli Travel and Meeting manager, säger Sylvia Nylin på Svenska Möten.

Det personliga mötets betydelse ökar också när man använder det som ett managementverktyg, när man leder en organisation genom till exempel en kulturförändring. För ett värderingsstyrt företag blir då möten ett slags kitt som håller samman de olika delarna och som man bygger vidare från.

– Det pågår ett generationsskifte i värderingar. Och eftersom det är högkonjunktur så anställs mycket folk. När dessa introduceras i organisationen så är det personliga mötet oslagbart, säger Sylvia Nylin.

För att få det här att fungera krävs att vi praktiserar allt vi vet om hur man skapar möten som förändrar. Stefan Hyttfors är övertygad om att vi är inne på rätt väg och att vi blir mer varsamma inför hur vi sköter våra fysiska möten där vi tydliggör syfte och innehåll.

– I takt med att vi kan göra fler saker digitalt så ökar också behoven av personliga möten. Det här spiller över på hur våra arbetsplatser kommer att se ut och fungera. De är inte nödvändigtvis en plats man producerar saker på. Det är snarare en plats för just möten och inspiration. Det är viktigt att man förstår det, säger han.

ManyAtt svenska chefer tillbringar 50 till 80 procent av sin arbetstid i möten är ingen nyhet. Att då och då genomföra ett mindre bra möte går kanske att stå ut med. Men när dåligt blir en vana så får det konsekvenser. Därför är det förvånansvärt att nästan ingen har utbildning i möten, anser Micke Darmell.

– Börjar man på ett nytt jobb i dag så får man lära sig allt om it-systemen, säljteknik, produkten man säljer och så vidare. Men inte en minut utbildning om möteskultur. Nästan ingen kan det här, säger han.

Han sticker inte under stol med att mötesbranschen själva legat steget efter: – Vi är den enda industri där vi inte kan kan mer om produkten är våra kunder. Vi har inte kompetensen, vi är inte utbildade i möteskultur. Hur ska vi då kunna hjälpa våra kunder att få ROI på sina möten?

Det genombrott som nu sker är han den förste att välkomna. För det är något han har pratat om i flera år och med tusentals människor i sina föredrag. – Det vi ser nu är att fler och fler anläggningar håller på att utbilda mötesrådgivare. Och det här innebär att vi kan fånga upp det kunderna frågar efter; att syfte och innehåll ska genomsyra allt som har med mötet att göra, säger han.

Enligt Peter Winitsky så är en av nycklarna att möten inte längre ses som en kostnad utan som en investering. Därmed ökar också behovet av att utbilda sig i möteskunskap. – ”Kan bäst själv”-mentaliteten håller på att tyna bort, säger han.

Syfte och innehåll – två ord som kommer att färga hela mötesåret 2017. Ja, möten är på allas läppar i år. Och vi vet vad vi pratar om. – Möten har blivit trendigt, säger Sylvia Nylin.

 

Årets Mötestrender 2017 är:

1. Fler nischade möteskoncept
Det är förvisso inget fel i att kasta yxa och dricka öl. Det kan vara hur kul som helst. Men är det den bästa aktiviteten på er konferens? Ja, på en kick off är det kanske helt rätt, i alla fall om alla i gruppen kan vara med. Men om syftet med ert möte till exempel är att utveckla kvalitetsarbetet så kommer vi i år att se fler aktiviteter som bättre främjar detta. I takt med att allt fler lägger samman syfte och innehåll så ökar både kraven och utbudet av nischade mötesanläggningar och koncept. Särskilt mötesanläggningar som ligger utanför storstadsområdena kommer att bli duktiga på att vässa sina erbjudanden. Så ta reda på ert varför och håll utkik efter specialiserade möteskoncept och anläggningar som förstår syftet och kan fylla på med relevant innehåll.

2. Mer lek – på allvar
Att leka tillsammans är tillbaka i finrummet. Leken är inte längre bara ett färgglatt lockrop i mötesanläggningarnas annonser. Den är inte till för att ni bara ska ska känna er som ett lekfullt företag. Att leka tillsammans hänger samman med det ni vill åstadkomma. Leken är driven av syftet. Om ni till exempel ska förbättra er samarbetsförmåga och identifiera olika roller inom företaget, så kan en övning med lego vara alldeles ypperlig – och rolig. Lekar och övningar med ett tydligt syfte kommer att synas mer av på svenska mötesanläggningar. Och här sätts mötesbokarnas kompetens och kreativitet på prov.

3. Special inte längre speciell
Att vara vegan, lakto-ovo-vegetarian, gå på 5:2-diet eller alldeles rasande allergisk mot chiafrön är inte längre något som betraktas som annorlunda. Det som tidigare varit specialkost har befriats från ”special”-stämpeln. Att tillmötesgå gästernas önskan är något som mötesanläggningarna under många år varit enormt duktiga på. Service och kundbemötande är honnörsord. Skillnaden i år är att gästen inte längre behöver be om ursäkt för att få det som passar på sin tallrik. Upplevelsen vid matborden kännetecknas av att vara inkluderande och intelligent. Du ska komma hem med en upplevelse som inspirerar.

4. Hi-tech blir why-tech
Den tekniska utveckligen går i rasande fart. Det är lätt hänt att koppla samman attraktivitet med hur snabbt man anammar ny teknik. Men att ifrågasätta möten handlar också om att ifrågasätta formen för det. Bland annat tekniken. Och när man gör det så kan nyttan med högteknologiska möten växa på riktigt. När tekniken blir ett stöd i stället för strul så är vi redo för allt som går att drömma om: VR-koncept, hologram eller varför inte sensorer som mäter av deltagarnas sinnesstämning? Ja, science fiction-tankarna är inte långt borta. Kanske är den artificiella mötesvärlden lika bra som det personliga mötet. Som tur är behöver vi inte välja.

5. Kropp, hjärta och själ – hållbarhet ”eternal edition
Medan många mötesanläggningar går mot en tydligare nisch så rör sig hållbarhetsbegreppet i en annan riktning. Från att ha handlat om certifieringar, miljödiplom och ekologisk mat så växer begreppet till att handla om processer, ledarskap, social hållbarhet och så vidare. Hållbarhetstanken blir gränslös när vi ser holistiskt på begreppet. Och bli inte förvånad om du själv får ladda batteriet till din mobiltelefon genom att koppla den till en motionscykel.

Text: Kristofer Sandberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *