Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Hållbarhet genomsyrar Helsingborg

De senaste tre åren har Helsingborg blivit utsedd till Sveriges miljöbästa kommun. Nu har kommunledningen i ”sundets pärla”, efter genomförd upphandling tecknat avtal med Svenska Möten.

Det är tidningen Aktuell Hållbarhet som varje år poängsätter kommunernas hållbarhetsarbete. Sedan 2017 har alltså Helsingborg placerat sig högst upp. En effekt av ett långsiktigt och medvetet fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor över partigränserna, enligt Kristina Fägerskiöld, hållbarhetsstrateg för Helsingborgs stad.

– Det finns en bred politisk samsyn i Helsingborg när det gäller miljö och hållbarhet, säger hon. Det är en väldigt prioriterad fråga här och vi driver arbetet strukturerat. Att vi blivit utsedd till Sveriges miljöbästa kommun de senaste tre åren är ett kvitto på det.

Upphandlaren Rebecka Svantesson pekar på att miljön inte är en del av verksamheten – den genomsyrar helheten.

– I andra kommuner kan fokus på hållbarhetsfrågor finnas hos en enskild förvaltning, oftast miljöförvaltningen. I Helsingborg arbetar vi istället med hållbarhetsfrågor på alla förvaltningar så att engagemanget och kunskapen når hela vägen ut i organisationen.

För Rebecka är det genomgående hållbarhetsperspektivet i staden något som gör arbetet enklare.

– Det finns ett hållbarhetstema även när det gäller upphandling och att ha en närhet till de som verkligen kan hållbarhetsfrågor har underlättat vårt jobb väldigt mycket, säger hon. Det förenklar väldigt mycket att ställa miljökrav om man har någon med kompetensen att i detalj kunna formulera dem – och sen följa upp så att de verkligen efterlevs.

– Det är också en fördel för oss hållbarhetsstrategier att sitta nära de som upphandlar, följer Kristina upp. Man får en helt annan känsla för vilka krav man kan ställa och hur kraven ska formuleras för att bli uppföljningsbara och ge effekt.

En av framgångsfaktorerna i stadens hållbarhetsarbete är att man hela tiden kopplar samman miljön med invånarnas hälsa, allt sammanfattat i stadens livskvalitetsprogram.

– Att vi tar det helhetsgreppet är ytterligare en faktor till att vårt hållbarhetsarbete varit så framgångsrikt, säger Kristina. Det finns ett nytänk i att slå ihop hållbarhetsfrågor med livskvalitet. Vad jag vet är det inte många andra kommuner som arbetar så.

– För att ta ett exempel: genom att ställa miljökrav på fordon och drivmedel och på så sätt öka antalet elbilar i våra avtal så förbättrar vi luftkvaliteten i staden. Vilket i sin tur förbättrar helsingborgarnas hälsa, fyller Rebecka i. Genom att utgå från miljökrav får man också hälsoeffekter. Det hänger ihop.

Framtiden då? Helsingborg är kanske redan landsledande, men vill utvecklas och bli ännu bättre. Det finns ju alltid saker man kan göra.

– Framöver vill vi fokusera ytterligare på att få bort det fossila bränslet, säger Rebecka. Vi tittar också på cirkulariteten: att hitta nya användningsområden för det som tidigare setts som avfall och på så sätt minska resursanvändningen. Sen vill vi också i ännu större utsträckning ta tag i frågan om plastanvändningen. Till exempel har vi sett över en så enkel sak som de köksredskap som staden använder. Istället för att ha produkter i plast har vi bytt ut dessa mot sådana i rostfritt, porslin eller glas. Liknande översyner vill vi göra för våra övriga avtal.

Vi är glada och stolta att Helsingborg med tillhörande företag valt oss som Mötespartner som en del i deras gemensamma hållbarhetsarbete.

Här kan du läsa mer om vad det innebär att ha en mötespartner >>

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sylvia Nylin och Kadi Upmark om läget för DI TV

Mötesbranschen är en av de branscher som drabbas hårt av coronavirusets framfart. Här berättar vår vd Sylvia Nylin och Kadi Upmark, vd på Vår Gård Saltsjöbaden om läget för DI TV. Konferensbranschen är extermt konjukturkänslig så all form av hinder slår hårt mot vår bransch. Sedan krisen inträffade har det i princip varit fritt fall. Kundernas mötesstopp […]

Öppet brev till Sveriges regering

Tiden håller på att rinna ut för Sveriges hotell, spa, restauranger och mötesanläggningar. Läget är nattsvart för Sveriges hotell, restauranger, mötesanläggningar som gapar tomma i skuggan av Corona. Tillsammans skapar vi tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Besöksnäringen sysselsätter 200 000 anställda*, som till stor del består av utlandsfödda, instegsjobb och unga. Under 2018 uppgick […]

Ställ inte in – ställ om! Det är tid att hjälpa varandra

Att man i dessa tider ska undvika folksamlingar och stora konferenser har nog inte undgått någon. Men varje inställt möte drabbar en småföretagare över hela vårt land som just nu kämpar för sin överlevnad. Så innan du ställer in mötet helt, är det möjligt att boka om det till ett datum längre fram? Eller prova […]

​Nytt rekordår för Svenska Möten

Trots att tillväxten av möten och konferenser i Sverige spåddes stå still under 2019, blev det vårt starkaste år någonsin. För första gången förmedlade vi en försäljning över 430 miljoner kronor – en ökning med 9 procent jämfört med året innan. Inför 2019 spådde branschorganisationen Visita* en stillastående volym för möten och konferenser. Undersökningen Svensk […]

Svenska Möten storsatsar på nytt kunskapsforum för möten. 

Svenska Mötens satsning på ett nytt kunskapsforum för möten, M-Mötesplatsen, är organisationens största hittills. Syftet är att öka kunskapen om möten och vara en samlande  och inspirerande mötesplats för alla som leder, bokar eller upphandlar möten och konferenser. ”M” äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 6-7 maj.  På M-Mötesplatsen kommer besökarna att få kunskap om möten på djupet. – […]

Slösmöten kostar fortfarande 75 miljarder per år

Investeringarna lönar sig – svenska företag har sparat 95 miljarder sedan 2013 SLÖSMÖTEN KOSTAR FORTFARANDE 75 MILJARDER/ÅR Företag har investerat i utbildning och trenden är tydlig, svenska tjänstepersoner deltar i färre slösmöten och kostnaden för dessa har mer än halverats sedan första mätningen 2013. Men fortfarande spenderas 2,5 veckor per person och år på ineffektiva […]

Fortsatt stark efterfrågan på möten och konferenser

Sommaren var en stark försäljningsperiod för Svenska Möten. I augusti ökade försäljningen med hela 47 procent jämfört med samma månad förra året. Och ökningen ser ut att hålla i sig in på hösten. Svenska Mötens innesäljchef Marianne Heidenberg kommenterar ökningen: – Vi har haft en stor efterfrågan i sommar och hittills syns inga tecken på […]

De vann Svenska Mötespriset 2019!

När Svenska Mötespriset delades ut under en galamiddag på Marstrands Havshotell den 13 maj, hyllades de anläggningar bland Svenska Mötens medlemmar som inspirerar andra att tänka i nya banor. Och de vinnande anläggningarna är…   Årets Miljöinitiativ – Marstrands Havshotell, Marstrand Priset går till den anläggning som gjort ett extra lovvärt initiativ till miljöförbättringar och som kan […]

Svenska Möten går mot försäljningsrekord.

Svenska Möten går mot sitt starkaste år någonsin. Under årets första sju månader ökade det bokade försäljningsvärdet med 18 procent, jämfört med samma period förra året. Medvinden beror på flera vunna offentliga upphandlingar och nya avtal inom den privata sektorn. En ökande medvetenhet om potentiella besparingar har lett till att allt fler organisationer och företag […]

​Jannis Norén Karas får utökad roll på Svenska Möten

Svenska Mötens medlemschef Jannis Norén Karas har fått en utökad roll inom organisationen. Den nya titeln är försäljnings- och affärsutvecklingschef och innebär ett övergripande ansvar över avdelningarna försäljning och medlemsservice.  – Jag är glad, stolt och ödmjuk inför mitt utökade uppdrag, säger Jannis. Det händer mycket på Svenska Möten och vi går från klarhet till […]