Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Framtidsspaning – möten 2.0

Hetast inom mötesbranschen är biometrics där vi med avancerad teknik läser människors beteende och känslor och störst utmaning förutsägs bli den växande delningskulturen. Sylvia Nylin, vd Svenska Möten, förutspår mötesbranschen utveckling de närmsta åren.

Mötesbranschen är oerhört konjunkturkänslig och det råder en mördande konkurrens om varje kund. Men möten är också en viktig byggsten för alla som driver företag. Bara i Sverige omsätter branschen drygt 7 miljarder kronor* årligen och besöksnäringen, där mötesbranschen är en stor del, sysselsätter 192 000 personer**. Här är de 5 trender som kommer att vara tongivande inom mötesbranschen de kommande åren.

Ladda ner vår trendrapport 2018 här >> Obs! Citera oss gärna men glöm inte att uppge källan.

  1. Biometrics

Den mest futuristiska trenden är biometrics; att med hjälp av avancerad teknik mäta hur människor upplever något. Föredragshållare kan t ex få live-info om åhörarnas intresse, en teknik som Hillary Clinton testade under presidentvalskampanjen i USA och som vi säkerligen kommer att få se under höstens valkampanj här i Sverige. Ett annat scenario är att personalen via ansiktsscanning får heads-up när en gäst är på väg in: är det Beyoncé, en viktig stammis eller kanske en känd prostituerad? Ännu är det ingen som tagit på sig ledartröjan och etablerat sig som den tech savvy mötesarena biometrics innebär men 72 procent av hotelloperatörerna uppger att ansiktsscanning kommer att implementeras inom de närmsta sju åren och enligt IAAC*** efterfrågar 80% av mötesköparna interaktiv teknologi.

  1. Alla är samhällsbyggare

Ta ditt samhällsansvar eller förlora kunden. Det finns i dag en tydlig koppling mellan företags lönsamhet och meningsfullhet och hela 62% uppger att de inte kommer att välja ett varumärke om de inte uppfyller sitt samhällsansvar. Ett framgångsrikt exempel är Högbo Brukshotell i Sandviken utanför Gävle som köper en stor del av restaurangens råvaror av Högbo Gårdshandelsföreningen och som också är en av de drivande parterna i detta framgångsrika projekt. Den grundades när en stor grupp burmesiska flyktingar anlände och skapar i dag integration för nyanlända, sysselsättning för människor med nedsatt arbetsförmåga och framförallt fantastiska ”härproducerade” råvaror som serveras till gästerna.

  1. Koncept-magi

Platser och ställen med en genuin, äkta och unik berättelse är helt enkelt mer attraktiva än de utan. Efterfrågan på upplevelser har drivit fram koncepttänkandet, det är redan stort bland t ex restauranger men kommer att växa i betydelse och nå fler branscher. Genom en framgångsrik konceptualisering väcks en nyfikenhet och det skapas en destination som gästerna vill besöka och en community människor vill tillhöra. Det är extra viktigt för anläggningar utanför storstadsområdena. Men se upp för fallgroparna; att det känns fejkat, överkonceptualiserat, amatörmässigt gjort eller kopierat får motsatt effekt. Det som skapar magi är äkthet och att alla delar genomsyras av samma tänk.

  1. Gästen är inte gäst

Gästen vill inte längre vara gäst. Att eftersträva en känsla av herrskapsfolk och tjänare á la Downton Abbey tillhör historien. Nu vill besökarna känna sig som hemma, vara välkommen bakom baren för att själv blanda en drink och bli bemött som en individ. Detta kommer ur djupare förändringar i samhället; producent-konsument-logik växlar över till medskaparlogik där samhällsklasserna suddas ut. Det ställer höga krav på personalen när barriärerna mellan de som jobbar och de som är på besök försvinner, men vinsterna är många. När Sigtunahöjden i Sigtuna byggdes om ersattes t ex receptionen med ett communitytable där anställda och kunder jobbar sida vid sida. Fokus ligger på att bygga relationer, skapa förutsättningar för social gemenskap och se varje individ istället för att odla en gammaldags servicekultur.

  1. Delningskulturen

Alla delar allt. Den främsta utmaningen är intåget av delningsekonomin som nu också nått b2b och mötesbranschen. På samma sätt som Airbnb medfört att privatpersoner kan bo hos varandra så ökar nu antalet alternativa möteslokaler när företag hyr ut ytor de inte använder. Det är positivt ur ett miljöperspektiv men det ställer högre krav på mötesbranschen när spektakulära och praktiska lokaler gå att hyra till väldigt låga priser. Delningsekonomin i stort beräknas växa med 25% årligen enligt PWC och initiativen är många. Seoul jobbar tex sedan flera år på att bli en ”sharing city” och i Belgien erbjuds restauranger ersättning för att låta allmänheten använda deras toaletter, vilket helt omkullkastar den gamla definitionen av ”offentlig toalett”.

Sammanfattningsvis går det inte att vila på gamla meriter som mötesanläggning i Sverige idag. Den som inte följer med i trenderna, uppgraderar tekniken och bygger starka koncept och varumärken, kommer att försvinna till förmån för de som gör det.

Ladda ner vår trendrapport 2018 här >> Obs! Citera oss gärna men glöm inte att uppge källan.

* Källa: uppskattat av branschorganisationen Visita tillsammans med Svenska Möten
** Källa: branschorganisationen Visita
*** IACC är en internationell medlemsorganisation för konferensanläggningar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Svenska Möten storsatsar på nytt kunskapsforum för möten. 

Svenska Mötens satsning på ett nytt kunskapsforum för möten, M-Mötesplatsen, är organisationens största hittills. Syftet är att öka kunskapen om möten och vara en samlande  och inspirerande mötesplats för alla som leder, bokar eller upphandlar möten och konferenser. ”M” äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 6-7 maj.  På M-Mötesplatsen kommer besökarna att få kunskap om möten på djupet. – […]

Hållbarhet genomsyrar Helsingborg

De senaste tre åren har Helsingborg blivit utsedd till Sveriges miljöbästa kommun. Nu har kommunledningen i ”sundets pärla”, efter genomförd upphandling tecknat avtal med Svenska Möten. Det är tidningen Aktuell Hållbarhet som varje år poängsätter kommunernas hållbarhetsarbete. Sedan 2017 har alltså Helsingborg placerat sig högst upp. En effekt av ett långsiktigt och medvetet fokus på […]

Slösmöten kostar fortfarande 75 miljarder per år

Investeringarna lönar sig – svenska företag har sparat 95 miljarder sedan 2013 SLÖSMÖTEN KOSTAR FORTFARANDE 75 MILJARDER/ÅR Företag har investerat i utbildning och trenden är tydlig, svenska tjänstepersoner deltar i färre slösmöten och kostnaden för dessa har mer än halverats sedan första mätningen 2013. Men fortfarande spenderas 2,5 veckor per person och år på ineffektiva […]

Fortsatt stark efterfrågan på möten och konferenser

Sommaren var en stark försäljningsperiod för Svenska Möten. I augusti ökade försäljningen med hela 47 procent jämfört med samma månad förra året. Och ökningen ser ut att hålla i sig in på hösten. Svenska Mötens innesäljchef Marianne Heidenberg kommenterar ökningen: – Vi har haft en stor efterfrågan i sommar och hittills syns inga tecken på […]

De vann Svenska Mötespriset 2019!

När Svenska Mötespriset delades ut under en galamiddag på Marstrands Havshotell den 13 maj, hyllades de anläggningar bland Svenska Mötens medlemmar som inspirerar andra att tänka i nya banor. Och de vinnande anläggningarna är…   Årets Miljöinitiativ – Marstrands Havshotell, Marstrand Priset går till den anläggning som gjort ett extra lovvärt initiativ till miljöförbättringar och som kan […]

Svenska Möten går mot försäljningsrekord.

Svenska Möten går mot sitt starkaste år någonsin. Under årets första sju månader ökade det bokade försäljningsvärdet med 18 procent, jämfört med samma period förra året. Medvinden beror på flera vunna offentliga upphandlingar och nya avtal inom den privata sektorn. En ökande medvetenhet om potentiella besparingar har lett till att allt fler organisationer och företag […]

​Jannis Norén Karas får utökad roll på Svenska Möten

Svenska Mötens medlemschef Jannis Norén Karas har fått en utökad roll inom organisationen. Den nya titeln är försäljnings- och affärsutvecklingschef och innebär ett övergripande ansvar över avdelningarna försäljning och medlemsservice.  – Jag är glad, stolt och ödmjuk inför mitt utökade uppdrag, säger Jannis. Det händer mycket på Svenska Möten och vi går från klarhet till […]

Nu söker vi en projektledare!

Vill du bidra till att driva mötesindustrin framåt och vara med i en spännande fas i Svenska Mötens utveckling?  Vi fortsätter att växa och söker nu en kollega till vårt affärsområde Medlemsservice som vill ta ansvar för att projektleda våra nätverksmöten, events och utbildningar som riktar sig till våra medlemsanläggningar. Vad innebär rollen? I rollen […]

Svenska Möten tar fajten mot stillasittande möten

Svenska Möten har ingått ett samarbete med hälsoföretaget Yogobe. Samarbetet innebär att alla Svenska Mötens kunder som konfererar på en medlemsanläggning som anslutit sig till Yogobe kommer att få tillgång till Yogobes tjänst Pausa Smart. Pausa Smart består av en lång rad videor med guidade, effektiva och engerigivande övningar som man lätt kan planera in […]

De har chans att vinna Svenska Mötespriset 2019!

Svenska Möten hyllar medlemsanläggningar som utmärkt sig på ett positivt sätt och som inspirerar andra att tänka i nya banor. I juryn sitter bland andra Jonas Siljhammar, vd på branschorganisationen Visita och Svanens vd Ragnar Unge. Svenska Mötespriset delas ut under en galamiddag på Marstrands Havshotell den 13 maj. Svenska Mötens vd Sylvia Nylin kommenterar priset […]

Hej!

Vi på Svenska Möten vill göra dig till möteshjälte och se till att dina möten rockar! Vi ger dig mötestips, inspiration och nyttig kunskap om hur du planerar och leder ett riktigt bra möte. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!






Vänligen bekräfta att du vill prenumerera på våra nyhetsbrev och därmed godkänner att vi lagrar dina personuppgifter enligt vår personuppgiftspolicy.