Framtidens möten – 3 trender
Vi spår framtidens mötestrender: regenerativt, anknytande och syftesdrivet.
1. Regenerativa möten.
I ett framtida regenerativt samhälle där allt är en del av ett evigt och hållbart kretslopp blir ”att regenerera”, dvs återskapa, ett centralt begrepp. Även mötesplanerare och mötesplatser måste se över hur mötet kan bli en del av detta kretslopp – hur de ska ge tillbaka och efterlämna ett positivt avtryck.
När pandemin är under kontroll, vänds fokus åter mot hållbarhet. Framöver ser vi att det blir allt viktigare för kunderna att t ex välja klimatneutrala mötesanläggningar och att man bidrar till det lokala samhället på platsen man befinner sig på olika sätt, som att äta lokalt producerade råvaror, använda lokal underhållning och på andra sätt främja lokala leverantörer.
I förlängningen kommer vi även att få se aktiviteter där man som grupp ger tillbaka till platsen man vistas på, exempelvis planterar ut fisk, byggnadsvårdar en byggnad eller plockar skräp från en strand, eller på annat sätt bidrar till ett hållbart kretslopp på platsen man befinner sig.
2. Anknytande möten.
Framtidens möten kommer involvera alla våra sinnen för en förhöjd upplevelse och fördjupad anknytning inom gruppen. Upplevelser som involverar alla sinnen stärker relationer och är ett naturligt nästa steg för att bygga företagskultur och starka team.
Vår insikt är att alla sinnen kommer att ta en större plats i mötesrummen i framtiden – tex genom att man bygger in element av ljud och doft för att skapa mer sinnliga upplevelser. Inte minst kommer vi att ta in naturen i konferensrummet – eller ta ut konferensrummet i naturen!
Vi kommer även att få se nya typer av övningar som syftar till att skapa djupare, autentiska relationer inom arbetsgrupper. Grundtanken är att vi genom att träna på att vara öppna och modiga tillsammans med våra kollegor, får ett bättre, öppnare och mer tillitsfullt arbetsklimat, vilket i sin tur leder till bättre resultat för företaget.
3. Syftesdrivna möten.
Vikten av ett tydligt syfte för varje möte har vi pratat om länge. Men nu höjs ribban. Hur är vi en del av det här mötet och hur ska vi bidra till det? är frågor som enskilda mötesdeltagare kommer ställa sig framöver vilket ställer högre krav på företagens mötespolicy och kultur samt den enskilda mötesledaren. Hur kan vi får alla att känna att de bidrar till och är en viktig del av varje möte?