Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Fortsatt stark efterfrågan på möten och konferenser

Sommaren var en stark försäljningsperiod för Svenska Möten. I augusti ökade försäljningen med hela 47 procent jämfört med samma månad förra året. Och ökningen ser ut att hålla i sig in på hösten.

Svenska Mötens innesäljchef Marianne Heidenberg kommenterar ökningen:
– Vi har haft en stor efterfrågan i sommar och hittills syns inga tecken på att konjunkturen håller på att mattas av. Den höga efterfrågan verkar hålla i sig och bokningsläget under årets sista kvartal är starkt.

Bokningar från avtalskunder ökar stadigt, men störst är ökningen bland nya kunder som aldrig tidigare använt Svenska Mötens tjänster.
– Att allt fler hittar till oss är ett kvitto på att vårt varumärke är starkt. Att vi ständigt arbetar med att utveckla och digitalisera våra tjänster, inte minst vårt självbokningsverktyg, spelar också in, säger Bibi Rydbacken, marknadschef på Svenska Möten.

Svenska Mötens självbokningsverktyg är en tjänst där kunder själva kan boka enklare möten och mindre konferenser online på webbsidan.
– Tidigare har i första hand personer som ligger i digital framkant använt verktyget, men nu ser vi att även större företag och statliga bolag inser fördelarna med att kunna skräddarsy sina möten, jämföra priser och boka online dygnet runt, säger Bibi Rydbacken.

För mer information, kontakta
Marianne Heidenberg, innesäljchef. marianne.heidenberg@svenskamoten.se t. 070-217 11 83
Bibi Rydbacken, marknadschef, bibi.rydbacken@svenskamoten.se t. 070-896 18 11

Svenska Möten är experter på möten och hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta tillvara på kraften i det personliga mötet. Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sylvia Nylin och Kadi Upmark om läget för DI TV

Mötesbranschen är en av de branscher som drabbas hårt av coronavirusets framfart. Här berättar vår vd Sylvia Nylin och Kadi Upmark, vd på Vår Gård Saltsjöbaden om läget för DI TV. Konferensbranschen är extermt konjukturkänslig så all form av hinder slår hårt mot vår bransch. Sedan krisen inträffade har det i princip varit fritt fall. Kundernas mötesstopp […]

Öppet brev till Sveriges regering

Tiden håller på att rinna ut för Sveriges hotell, spa, restauranger och mötesanläggningar. Läget är nattsvart för Sveriges hotell, restauranger, mötesanläggningar som gapar tomma i skuggan av Corona. Tillsammans skapar vi tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Besöksnäringen sysselsätter 200 000 anställda*, som till stor del består av utlandsfödda, instegsjobb och unga. Under 2018 uppgick […]

Ställ inte in – ställ om! Det är tid att hjälpa varandra

Att man i dessa tider ska undvika folksamlingar och stora konferenser har nog inte undgått någon. Men varje inställt möte drabbar en småföretagare över hela vårt land som just nu kämpar för sin överlevnad. Så innan du ställer in mötet helt, är det möjligt att boka om det till ett datum längre fram? Eller prova […]

​Nytt rekordår för Svenska Möten

Trots att tillväxten av möten och konferenser i Sverige spåddes stå still under 2019, blev det vårt starkaste år någonsin. För första gången förmedlade vi en försäljning över 430 miljoner kronor – en ökning med 9 procent jämfört med året innan. Inför 2019 spådde branschorganisationen Visita* en stillastående volym för möten och konferenser. Undersökningen Svensk […]

Svenska Möten storsatsar på nytt kunskapsforum för möten. 

Svenska Mötens satsning på ett nytt kunskapsforum för möten, M-Mötesplatsen, är organisationens största hittills. Syftet är att öka kunskapen om möten och vara en samlande  och inspirerande mötesplats för alla som leder, bokar eller upphandlar möten och konferenser. ”M” äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 6-7 maj.  På M-Mötesplatsen kommer besökarna att få kunskap om möten på djupet. – […]

Hållbarhet genomsyrar Helsingborg

De senaste tre åren har Helsingborg blivit utsedd till Sveriges miljöbästa kommun. Nu har kommunledningen i ”sundets pärla”, efter genomförd upphandling tecknat avtal med Svenska Möten. Det är tidningen Aktuell Hållbarhet som varje år poängsätter kommunernas hållbarhetsarbete. Sedan 2017 har alltså Helsingborg placerat sig högst upp. En effekt av ett långsiktigt och medvetet fokus på […]

Slösmöten kostar fortfarande 75 miljarder per år

Investeringarna lönar sig – svenska företag har sparat 95 miljarder sedan 2013 SLÖSMÖTEN KOSTAR FORTFARANDE 75 MILJARDER/ÅR Företag har investerat i utbildning och trenden är tydlig, svenska tjänstepersoner deltar i färre slösmöten och kostnaden för dessa har mer än halverats sedan första mätningen 2013. Men fortfarande spenderas 2,5 veckor per person och år på ineffektiva […]

De vann Svenska Mötespriset 2019!

När Svenska Mötespriset delades ut under en galamiddag på Marstrands Havshotell den 13 maj, hyllades de anläggningar bland Svenska Mötens medlemmar som inspirerar andra att tänka i nya banor. Och de vinnande anläggningarna är…   Årets Miljöinitiativ – Marstrands Havshotell, Marstrand Priset går till den anläggning som gjort ett extra lovvärt initiativ till miljöförbättringar och som kan […]

Svenska Möten går mot försäljningsrekord.

Svenska Möten går mot sitt starkaste år någonsin. Under årets första sju månader ökade det bokade försäljningsvärdet med 18 procent, jämfört med samma period förra året. Medvinden beror på flera vunna offentliga upphandlingar och nya avtal inom den privata sektorn. En ökande medvetenhet om potentiella besparingar har lett till att allt fler organisationer och företag […]

​Jannis Norén Karas får utökad roll på Svenska Möten

Svenska Mötens medlemschef Jannis Norén Karas har fått en utökad roll inom organisationen. Den nya titeln är försäljnings- och affärsutvecklingschef och innebär ett övergripande ansvar över avdelningarna försäljning och medlemsservice.  – Jag är glad, stolt och ödmjuk inför mitt utökade uppdrag, säger Jannis. Det händer mycket på Svenska Möten och vi går från klarhet till […]