Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Digital mötesexplosion – men vad händer efter pandemin?

De digitala mötesformaten är här för att stanna men bara 4 procent föredrar digitala möten efter pandemin. De redan hårt drabbade aktörerna inom mötesbranschen står nu inför en strukturomvandling. Svenska Möten har låtit göra en trendrapport* om hur våra möten kommer att se ut efter pandemin.

Bara 4 procent av de svarande i Svenska Mötens trendrapport uppger att de kommer att föredra digitala möten, medan 14 procent av respondenterna svarar att de kommer att föredra fysiska möten efter pandemin. 81 procent svarar att det beror på mötets syfte.

82 procent uppger att det är sannolikt eller mycket sannolikt att deras fysiska möten på extern anläggning kommer att bli mer digitaliserade när pandemin är över. Exempel på nya, digitala mötesformer är hybridmöten, hubmöten, studiosändningar, digitala events och livestreams där många kan delta fysiskt eller via länk.

Det här ställer krav på redan hårt drabbade verksamheter att ställa om och investera för att möta kundernas nya krav på inte minst teknik i det nya möteslandskapet.

Pandemin har kullkastat våra mötesbeteenden och vi har alla fått vara uppfinningsrika för att anpassa oss till situationen. Klart är att hur vi möts kommer att se annorlunda ut framöver. Vi ser också allt tydligare hur fysiska möten bidrar till en stark företagskultur och vad som går förlorat när vi inte kan mötas, säger Bibi Rydbacken, marknadschef på Svenska Möten.

Fysiska möten bygger relationer och gör det lättare att förstå och läsa av varandra. En stark företagskultur är en viktig ingrediens för utveckling och tillväxt i alla verksamheter, men när vi jobbar på distans och inte ses missar vi de spontana interaktioner som skapar kreativitet, bygger tillit och löser problem, vilket leder till att företagskulturen påverkas negativt.

Vi ser allt fler rapporter som stärker bilden av hur viktiga pusselbitar för ett framgångsrikt företagande – som kreativitet, samverkan och företagskultur – blir lidande av distansarbete. Dessutom blir kontorsytorna allt mindre, vilket vi i förlängningen ser leder till ett ökat behov av att mötas på externa anläggningar, avslutar Bibi.

 

Topp 3 mötestrender 2021

På bara några få veckor under coronavåren 2020 gick möten från att i princip varit helt fysiska till helt digitala. Svenska Möten ger dig topp tre 3 mötestrender inför att vi får mötas igen.

  1. Ökande krav på mötesledare
    Kraven på att mötesledaren ska kunna inkludera och engagera deltagare – inte bara de som befinner sig i mötesrummet utan även de som kopplat upp sig via länk, är högre än någonsin tidigare. Nu tolererar vi inga ”slösmöten” längre.
  2. Platsen gör skillnad!
    Medan grundkravet kring smittskyddsåtgärder kvarstår under överskådlig framtid, blir den fysiska miljön och miljöombyte ännu viktigare faktorer i spåren av hemarbetet. Även workation och lobbyjobbande är nya beteenden som är här för att stanna.
  3. Upplevelser – gärna utomhus!
    När vi får ses igen kommer upplevelsen vara än mer i fokus. Och det går gärna vara utomhus! Starka koncept och paketering av utomhusaktiviteter tex. utekonferenser, kallbad och skogsbad blir än mer attraktivt.

 

*Rapporten bygger på en kundenkät, omvärldsanalys och djupintervjuer med både inhemska och internationella experter. Kundenkäten som Trendrapporten delvis bygger på, genomförd 29 den 16 – 26 februari 2021 bland Svenska Mötens kunder. 318 respondenter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Maria Skarve, ny Marknads- och kommunikationschef på Svenska Möten

Maria Skarve, ny Marknads- och kommunikationschef på Svenska Möten

Pressmeddelande den 9 maj 2022 Svenska Möten står tillsammans med hela mötesbranschen inför en omfattande strukturomvandling, med anpassning och digitalisering utifrån marknadens nya krav. Svenska Möten vill också möta kundernas behov av en mer långsiktig strategisk mötespartner. Som ett led i detta har Maria Skarve anställts som ny Marknads- och kommunikationschef. Maria har en lång […]

Göteborgs Stad väljer Svenska Möten – största mötesavtalet någonsin

Göteborgs Stad väljer Svenska Möten – största mötesavtalet någonsin

Pressmeddelande den 2 maj 2022 Göteborgs Stad har upphandlat ett nytt mötesavtal med Svenska Möten. Avtalet är det största någonsin för Svenska Möten och ger samtidigt Göteborgs Stad möjligheten att koncentrera sig helt på sin kärnverksamhet. ”Som Sveriges ledande mötesexpert är vår roll inte bara att boka kundens möten utan även att ge kunden styrning […]

Svenskt näringsliv synar sina konferenser samtidigt som bokningarna ökar dramatiskt

Svenskt näringsliv synar sina konferenser samtidigt som bokningarna ökar dramatiskt

Pressmeddelande den 12 april 2022 Pandemin fick hela mötesbranschen att ställas på ända, en snabb omställning till digitala möten och konferenser har gjort att de fysiska mötena mer eller mindre har försvunnit under de senaste två åren. Nu när restriktionerna lyfts har bokningar återigen börjat strömma in till Svenska Möten. – Återväxten är på gång och […]

Höstens mötesvulkan räddade mötesåret 2021.

Höstens mötesvulkan räddade mötesåret 2021.

Pressmeddelande den 19 januari 2022 Nya restriktioner slår nu återigen mot mötesbranschen. Men trots att även 2021 präglades av pandemi och restriktioner, gjorde återhämtningen under hösten att Svenska Möten stänger året med svarta siffror. Höstens höga efterfrågan på möten, konferenser, utbildningar och kickoffer, som tidvis tangerade 2019 års bokningsvolymer, resulterade i ett litet plus på […]

Varbergs Kusthotell fasar ut spatofflorna

Varbergs Kusthotell fasar ut spatofflorna

Som en del i hållbarhetsarbetet fasar nu Varbergs Kusthotell ut spatofflorna och uppmanar från januari 2022 sina gäster att ta med sig egna tofflor till sitt spabesök. Bakgrunden är att verksamheten årligen har kasserat 2,5 ton spatofflor i plast, ett enormt resursslöseri som inte är förenligt med verksamhetens riktlinjer för hållbarhet. Olika lösningar på hur […]

Möten går aldrig ur tiden, de följer den

Möten går aldrig ur tiden, de följer den

Svenska Möten firar 40 år och ger dig framtidens mötestrender: regenerativt, anknytande och syftesdrivet. Vi har gått från 80-talets bjudkonferens med fest och dans, till 90-talets åtstramning med regelverk och krav på mötestimmar. 00-talet var teambuildingens årtionde: tillitsövningar, ribbåt och bollhav. På 10-talet går vi från monolog till dialog, möteskultur blir ett begrepp och mötet […]

Alla vinnare när Svenska Mötespriset 2021 delades ut

Alla vinnare när Svenska Mötespriset 2021 delades ut

Svenska Möten delar årligen ut Svenska Mötespriset för att rikta strålkastarljuset mot insatser och initiativ som tagits bland Sveriges mötesanläggningar, men som inte alltid får den uppmärksamhet de förtjänar. Men hur väljer man ut endast ett fåtal vinnare bland det stora antal extraordinära insatser som skett på mötesanläggningarna under det pandemiår som gått? Jo, man […]

Fysiska möten är tillbaka !

Fysiska möten är tillbaka !

Alla aktörer vars affärsidé bygger på fysiska möten har gått igenom ett brutalt stålbad under pandemin. Men olyckskorparna som förutspådde att fysiska möten aldrig skulle komma tillbaka har fått fel. När restriktionerna lättas och Sverige återgår till en mer normal vardag är fysiska möten tillbaka – och det med besked. Efter en lång tids distansarbete […]

Fagerudd motverkar mental ohälsa med tematiserade mötesrum

Fagerudd motverkar mental ohälsa med tematiserade mötesrum

Tematiserade mötesrum ska skapa kreativare möten och samtidigt stötta arbetet i att motverka psykisk ohälsa. Under pandemin har Fagerudd fortsatt fundera på hur de kan skapa förutsättningar för bättre möten, i linje med övertygelsen att bra möten kan göra världen bättre. Bland Fagerudds många mötesbyggnader har ett hus, kallat Gökboet, stått helt oanvänt. Alla i […]

Svenska Mötens nya vd ska ta mötesbranschen in i framtiden

Svenska Mötens nya vd ska ta mötesbranschen in i framtiden

Pressmeddelande den 21 juni 2021 Svenska Mötens nya vd heter Michael Schüller. Med lång erfarenhet från affärsresebyråvärlden bakom sig, tar han sig an utmaningen att möta marknadens förändrade behov och driva mötesbranschen in i framtiden. Coronapandemin har slagit stenhårt mot hela besöksnäringen och bland de allra hårdast drabbade är aktörerna inom mötesindustrin. Samtidigt har digitala […]