Inga sparade anläggningar!

Bli klokare redan i dag!

Hållbarhet, geopolitisk oro och superurbanisering är några av de megatrender som föder kortare, mer konkreta samhällstrender. Megatrenderna i sin tur föds ur de värdesystem som är globalt tongivande under en viss period. Med varje generation utvecklas värderingarna och nya fenomen dyker upp som transformerar dagens självklarheter. För mig som ledare är det helt nödvändigt att följa och förstå hur megatrendernas transformativa krafter skapar trenderna som påverkar den dagliga verksamheten.

Ibland går detta långsamt och ibland blir det ett brutalt uppvaknande. Som när chefen för Western Union erbjöds att köpa en ny uppfinning som kallades telefon men avfärdade den som »meningslös«. Historien är full av företag som fattat ödesdigra felbeslut utifrån bristande omvärldsanalys. Jag letar ständigt tecken i tiden – exempel på nya fenomen som bekräftar de trendspaningar som vi kontinuerligt sammanställer till en årlig trendrapport (sidorna 6–15). Ett sådant är hur Hotel Bellora i Göteborg nyligen lanserade ett hotellrum där priset styrs av hur mycket man surfar. De vill alltså uppmuntra sina gäster att på riktigt umgås med varandra.

Balans, återhämtning och allvar är områden som präglar 2019. Att börja leva seriöst hållbart och som organisation arbeta med en trippel resultaträkning – people, planet, profit – är en nödvändighet. 2010-­talets stora hälsosnackisar var utbrändhet, prestation och perfektionism. Nu är vi på väg mot ett nytt decennium. Det är inte längre konstigt att prata öppet om mental ohälsa. Vi börjar förstå att vi behöver ha ett rimligt tempo i livet och att kraven på varandra måste minska för att vi ska må bra på riktigt. Våga omprioritera. Prestation ersätts av balans. Hållbarhet för planeten och oss själva genomsyrar 2019.

Visdom är inte detsamma som kunskap, erfarenhet eller intelligens. Gör inte misstaget att inte skilja på kunskap och visdom. Att veta hur man ska agera är inte detsamma som att faktiskt göra det. Anna Kinberg Batra och Jonas Sjöstedt berör det i Mötet (sidorna 16–25).

Vårt dilemma som människor är att vi hatar förändringar och älskar dem samtidigt. Vad vi egentligen vill är att saker ska vara desamma, fast bättre. Det gör att vi oftast fortsätter i samma hjulspår och gör precis som förut men förväntar oss helt nya resultat.

Jag är övertygad om att vi på många sätt befinner oss i en brytningstid. Vad kännetecknar en ny era? När äger ett skifte egentligen rum? Ja, det återstår att se. Men en sak är säker, att inte ta till sig ny kunskap och agera på den är och förblir ett stort misstag.

Magasinet Svenska Möten hittar du på en Svenska Möten-anläggning nära dig men går också bra att läsa digitalt.

Magasinet nummer 1, 2019 >>

Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten
sylvia.nylin@svenskamoten.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *