Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

Att mötas utan appar

Vad händer med det mänskliga mötet när allt mer runt omkring oss digitaliseras? Vi samlade tv-journalisten Stina Dabrowski – som gjort en karriär av att intervjua världens makthavare – och den digitala entreprenören Arash Gilan, för ett samtal om gillasamhället, robotisering och generationsglapp.

Det är sommar i Stockholm, solen glittrar i Mälaren och turister från världens alla hörn sitter i Hotel Skeppsholmens trädgård och äter brunch. I två av solstolarna sitter Stina Dabrowski och Arash Gilan och pratar initierat. De har precis möts, men umgås som om de är gamla bekanta. Stina Dabrowski är Kristallen-belönad tv-journalist, som har gjort sig känd för sina intervjuer med makthavare som Yassir Arafat, Muammar Khadaffi och Hillary Clinton och nöjesikoner som Dolly Parton, David Bowie och Leonard Cohen. Många minns hur hon avslutade varje intervju med att hoppa tillsammans med den intervjuade – något som tydligen bara Margaret Thatcher och Madonna vägrade göra. Arash Gilan är vd för Viva Media Group, en av Nordens största digitala byråer, och författare, tillsammans med Jonas Hammarberg, till Apparnas planet – en bok om människans roll i en allt mer digital värld. Och det är just det ämnet som Stina och Arash träffas för att diskutera. Vad händer med det mänskliga mötet när allt mer av vår kommunikation sker genom digitala kanaler?

Stina Dabrowski och Arash Gilan tror det mänskliga mötet blir viktigare i takt med digitaliseringen.

Stina, du har gjort dig en karriär på det mänskliga mötet, hur har det format dig och hur du tänker?
STINA: Jag tror att det har stärkt mig mycket i min grundläggande syn på människan. Det jag har upplevt gång på gång är att om man är extremt väl förberedd så att de känner sig sedda så kommer det nästan alltid fram saker som visar att personen är en människa precis som jag är. Många unga människor tycker det är coolt att jag har träffat exempelvis David Bowie som om kändisar svävar ovanför oss som en annan sorts människoart, men det jag har lärt mig är att vi alla är människor, även de som man kan tycka är demoner som Khadaffi.

Arash, kan du känna igen dig i Stinas tankar?
ARASH: Ja, absolut. I min research till min senaste bok, Apparnas planet, läste jag på om människans utveckling. Låt oss säga att vi har funnits i 100 000 år. Många tycker att vi har förändrats så mycket under den tiden, men på djupet, vad har förändrats? Det ytliga har förändrats: verktyg, maskiner, det vi ser runt omkring oss. Men det vi har härinne, om man vill kalla det själen, är det som definierar människan, och den har inte förändrats någonting nästan. Oavsett om du träffar en president eller en arbetare är de människor med samma behov av att bli sedda, bli bekräftade och drömma.
STINA: Framför allt det där att bli sedda är det som är hemligheten bakom att jag någon gång har lyckats med en intervju. När jag har lyckats få en människa att träda fram så beror det på att jag har sett den människan, att jag har förberett mig så väl att när han eller hon berättar något så vet jag vad den pratar om. Det är som en förälskelse, när du känner att någon ser dig så vaknar du till liv och vågar berätta om sådant som du kanske inte hade tänkt berätta.
ARASH: Jag tror skillnaden med kändisar är att de vill att så många som möjligt ska se dem.
STINA: Men de vill bara att folk ska se vissa sidor av dem, medan jag är ute efter det de inte vill visa.
ARASH: Det är oftast det som de inte vill visa som gör dem mänskliga.


När ni pratar om det här låter det så självklart, men har det här glömts bort lite i takt med den digitala utvecklingen?

STINA: För att vara gammal har jag alla olika appar, jag har så många barnbarn så jag måste hänga med. Men det är så mycket jag inte förstår.
En sådan sak är hur folk använder sociala medier. Eftersom jag i hela mitt yrkesliv jobbade hårt för att bevara min personliga integritet så är jag inte intresserad av att dela med mig av allt nu. Där är jag gammaldags. Instagrammandet, poddandet och facebookandet, det sätt som folk visar upp sig och den bekräftelse de får – jag gillar inte det. Jag har inte tryckt på en gilla-knapp i hela mitt liv, inte ens för mina barn. För mig är det fel sorts bekräftelse, det handlar inte om att jag ser dig för vem du är, utan det är jag går med på att du visar upp en falsk bild av dig själv och att jag sedan hurrar för det.
ARASH: Man måste gå djupare i frågan och fråga sig varför vi vill sätta människor på piedestal. Då hamnar vi i filosofin – vad är vårt behov av att få saker att se bättre ut? Vad är vårt behov av att skapa kändisar, och i slutliga ledet, varför behöver vi en gud? Sociala medier började som en förälskelse för alla. Många såg potentialen med det under till exempel arabiska våren. Nu har det mer och mer blivit en mardröm för många. Det tar upp så stor del av våra liv, konsumtionen och ytligheten. Människor mår dåligt av att se alla andra till synes må så bra. Det är inte verkligheten. Jag tror vi är i ett stadie av uppvaknande.
STINA: Jag läste att i ett antal länder så har Instagram tagit bort gilla funktionen.
ARASH: De testar det. De gör det för att människor har den här reaktionen.
STINA: Jag ser speciellt ungdomar vara helt fångade i jakten på gillanoteringar. Går det att vända den utvecklingen?
ARASH: Ja, det tror jag, men vi är i ett så tidigt stadium. Jag brukar beskriva det som den nya cigaretten. Cigaretten från början, ur ett marknadsföringsperspektiv, var det bästa som fanns. Annonserna var fulla av doktorer som hyllade ciggen. Sedan kom vetenskapen ifatt och sa att det inte är så jättenyttigt. Jag tror vi kommer att se samma utveckling kring sociala medier. Allt fler börjar vakna upp och få ett mer sunt förhållningssätt till dem, och går inte all in som man gjorde i början.
STINA: Jag har tagit bort Instagram och Facebook från mobilen, för jag började märka att jag tyckte illa om folk som helt egotrippat och distanslöst lade upp bilder som bara säger ”titta på mig”. Det blir en sådan obalans i ens relation med den personen. Jag ska veta allt om hen, men den personen glömmer att den inte vet något om mig längre.

»Människan kommer vara i centrum under 2000-talet, inte tekniken.« Arash Gilan

Jag tycker det är en spännande aspekt, vad händer när två människor faktiskt möts och de redan vet allt som har hänt den andre genom sociala medier?
ARASH: Jag var i en sådan situation bara här om dagen. En skulle återberätta vad den hade varit med om när någon annan sa: ”Jag har redan sett allt på Instagram Stories”. Det dödade ögonblicket direkt. Jag hade ett annat scenario med ett kusinbarn där dennes föräldrar ville ta en promenad längs havet för att höra vågorna och måsarna. Barnet vände sig till oss och sa: ”Jag kan ju bara säga åt telefonen att låta mig höra havets vågor, varför måste jag ta en promenad för det?”
STINA: Det säger mycket om hur långt det har gått.
ARASH: Jag brukar dela upp i generationer gällande hur vi förhåller oss till det digitala. Den första generationen är digitala dinosaurier som inte vill veta av sociala medier alls.
STINA: Jag är en digital migrant enligt din bok!
ARASH: Exakt! Du är inte född med det, men lär dig att anpassa dig om du har rätt inställning. Sedan har vi min generation, 80-talister, som är uppfödda med datorer, internet och smartphones. Sedan är det alphagenerationen, som växer upp på 2000-talet, där det digitala är en självklar del. Här gäller det att få ihop hur generationerna fungerar. Och nu ser vi att 80-talisterna börjar bli mer och mer skeptiska.

Vad tror du det beror på?
ARASH: Eftersom 80-talister har sett båda världar, före och efter sociala medier, vet de vad vi har vunnit med utvecklingen och vad vi kanske har förlorat. Jag har sett hos unga att det har blivit trendigt att skicka lappar som ett sätt att kommunicera, eller att använda en polaroidkamera. I en värld där allt digitaliseras söker vi efter värdet i det som inte kan digitaliseras. Min tes är att människan är det som kommer att vara i centrum under 2000-talet, och inte tekniken. De mänskliga mötena är det viktigaste som finns. Tänk när videomötena kom, de skulle ersätta alla möten, men blev det så? Nej.
STINA: Det får mig att tänka på affärsmannen Jan Stenbeck. Han sa: ”Idéer slår pengar, pengar slår politik, teknik slår politik”. Han menade att tekniken slår allting.
ARASH: Jag skulle säga att människan slår allting. Teknik i sig självt är ingenting värt, du kan ha fantastisk teknik men som inte fyller mänskliga behov, sen kan du ha ganska kass teknik som fyller mänskliga behov, vilket vinner?
STINA: Det är alltid det mänskliga behovet som vinner i slutänden, men när vi är mitt i den här utvecklingen där mänsklig interaktion sker mycket på nätet, vart är vi på väg då? Unga människor dejtar på nätet.
Unga killars sexliv är förstört av nätporr läste jag för några år sedan.
ARASH: Men är det teknikens fel? Teknik i sig är amoralisk. Samma elektricitet kan vi koppla till en elektrisk stol som till en respirator inom sjukvården. Samma sak med en dejtingapp, den kan inte ge dig kärlek, men den kan vara ett medel för att nå fram till kärlek. Det är den här förståelsen som människor måste få kring teknik.

»Vi bör använda det digitala för att frigöra tid till mänskliga möten.« Stina Dabrowski

Hur viktigt är det fysiska mötet i tider när allt mer digitaliseras?
ARASH: Vi behöver fysisk kontakt för att klara oss. Jag tror speciellt ungdomar behöver förstå värdet av det fysiska mötet och inse att allt inte går att lösa över Facetime.
STINA: Ja, inse värdet av ett ärligt möte. Jag hade inte kunnat göra mitt jobb i dag som jag gjorde då. Jag intervjuade Hugh Grant en gång när han var i Sverige. Sedan hade han gått ut på kvällen och träffat Filip Hammar bland annat. Då hade han berättat att han suttit på Grand Hotel hela dagen och gjort intervjuer. Sen utbrast han: ”Och sen kom det en jävla kärring som visste allt om mig!” Även såna kändisar som inte gillar att intervjuas, om de möter någon som verkligen ser dem så händer något. Det hade bara skett i ett fysiskt möte.

Var går gränsen för vad som kan digitaliseras?
ARASH: Jag tror gränsen handlar om människans egna begränsningar. Vi vill inte att allt ska bli digitalt. Vi vill kunna laga vår egen mat till våra vänner och se dem njuta av något som är gjort med kärlek och med råvaror från den egna trädgården. Vi vill kunna måla en tavla och beskåda den och tänka vad var det hen menade egentligen. Det som drar mer åt det emotionella hos människan vill vi inte digitalisera.
STINA: Men vill du bli omhändertagen av en robot när du är gammal?
ARASH: Både och. Roboten kan hjälpa till att avlasta vid tyngre lyft och liknande, men jag vill fortfarande ha den mänskliga kontakten.
STINA: Jag är helt för robotisering och automatisering. Jag har ägnat halva mitt liv åt att leta efter nycklar och nu har jag en app i telefonen som öppnar bilen och hemmet. Det är underbart och har sparat mig en massa med tid. Teknik ska frigöra tid så att jag kan göra mer hallonsaft och umgås mer med mina barnbarn.

Var skulle ni önska att utvecklingen gick kring det digitala?
STINA: Jag tror på Arash dröm att vi efter denna missbruksfas får en balanserad syn på sociala medier och använder det digitala för att frigöra tid till mänskliga möten och behov.
ARASH: Utopin är att det digitala ska göra oss smartare, då den mänskliga hjärnan är ganska begränsad och emotionell. Att vi kan använda maskinlära för att lära oss att bota sjukdomar och bekämpa misär. Just nu gissar vi oss fram på många områden, maskinlära kan hjälpa oss att räkna ut vilken riktning vi ska ta. Datorn ska vara i det logiska där vi är begränsade och vi ska hålla oss till det emotionella, det som gör oss till människor.

STINA LUNDBERG DABROWSKI
Född: 3 december 1950.
Bakgrund: Arbetade som reporter på Dagens Eko när hon blev erbjuden att bli programledare för Nöjesmaskinen tillsammans med Sven Melander. Nöjesmaskinen sändes 1982–1984. Därefter fortsatte hon som journalist på SVT, i aktualitetsprogrammet 20:00. Hon blev också programledare för Dabrowski. Hon har även arbetat som programledare för TV3, TV4 och TV8 och är mest känd för sina intervjuer med makthavare och kändisar. Mellan 2008 och 2015 var hon professor i tv-produktion på Stockholms dramatiska högskola.

ARASH GILAN
Född: 14 augusti 1985.
Bakgrund: Medgrundare och vd för Viva Media Group, en av Nordens största digitala byråer med över 100 anställda och en omsättning på cirka 170 miljoner kronor. Författare till böckerna Get Digital – or Die Trying och Apparnas planet tillsammans med Jonas Hammarberg. Flitigt anlitad föreläsare, både nationellt och internationellt, inom digitala medier, innovation, ledarskap och marknadsföring.

 

TEXT: LINUS FREMIN
FOTO: KAMILLA KRACZKOWSKI

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kunskapsbanken

7 hållbarhetstrender inom möten och konferenser

Ofta när vi pratar hållbarhet är det lätt att snöa in sig på miljöfrågor som vad vi har på tallriken, hur vi tar oss till och från platser samt om huruvida klimatkompensation är bra eller dåligt. Det är så klart också viktigt. Dock glömmer vi ofta den sociala och den ekonomiska aspekten av vårt hållbarhetsarbete. […]

Vi botar din idétorka till konferensen

Rätt aktivitet under mötet eller konferensen förstärker mötets syfte, bygger teamkänslan, motiverar medarbetarna och gör mötet både meningsfullt och minnesvärt. Men vad ska du välja för någon aktivitet? Kanske är inte alla förtjusta i yoga eller ribbåt och sist bjöds det på matlagningskurs. Här kommer lite nyheter från våra medlemmar inom Svenska Möten. Hittar du […]

Res utan dåligt klimatsamvete – 5 tips som gör skillnad

Är du sugen på en resa men stoppas av klimatångest, eller kanske rädslan för klimatshaming? Kolla in checklistan som hjälper dig att säkra en mer klimatsmart resa så att du kan åka bort med ett grönt samvete. Den internationella turismen har fördubblats på bara 20 år. Vi svenskar flyger sju gånger mer än en genomsnittlig […]

Där havet möter vildmarken, på en klippa mitt i Kolmårdens urskog

Vildmarkshotellet har storrenoverat och lanserar nytt koncept med äventyr i fokus. Där havet möter vildmarken, på en klippa mitt i Kolmårdens urskog, reser sig Vildmarkshotellet. Med bara 50 meter från Kolmårdens djurpark, ett av Sveriges största besöksmål, har beläggningen av barnfamiljer varit hög på sommaren. Det gjorde att man beslutade sig för att göra en […]

Mötet med Magnus Carlson & Johanna Sandahl

Artisten Magnus Carlsons miljöengagemang växte efter förra årets skogsbränder. Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl har ägnat hela sitt yrkesliv åt klimatfrågan. Vi sammanförde dem för ett samtal om vad vi människor kan göra för att vända på utvecklingen. Det är lite ovant att vandra igenom Münchenbryggeriets lokaler dagtid. Den stora tegelröda byggnaden vid Söder Mälarstrand, där […]

Sommarens bästa poddavsnitt om möten och möteskultur

Här kommer våra bästa tips på poddavsnitt om möten och möteskultur. En blandning mellan inspiration, lärdomar och tips för dig som mötesbokare och mötesledare. Trevlig sommarlyssning! Har du fler tips på poddavsnitt om möten och möteskultur? Tipsa gärna nedan eller i våra sociala medier. Think, Do and Grow Att ha en möteskultur som skapar resultat […]

Inkludera & intressera på mötet

Oavsett om du ska boka eller hålla i ett styrelsemöte, ett redaktionsmöte, ett stort konvent eller en konferens kan du bli bättre på att skapa inkluderande och tillgängliga möten för alla deltagare.  Checklistan* nedan innehåller en mängd förslag på hur möten kan bli mer inkluderande och tillgängliga. De kan följas mer eller mindre ambitiöst, beroende […]

Rum för drömmar på Hotell Mossbylund

På skånska slätten, bara ett stenkast från havet, ligger Hotell Mossbylund som drivs av paret Ingrid och Peter Svensson. Här handlar hållbarhet lika mycket om den kringliggande naturen som om personalvård. Hotell Mossbylund ligger mellan två världar. Ett stenkast från havet, ett snäpp från slätten. Här vid den ringlande kustvägen, en mil väster om Ystad, […]

Med passion för hållbarhet – de nominerade till Årets Miljöinitiativ

Syftet med Svenska Mötespriset är att skapa en känsla av stolthet och delaktighet bland Svenska Mötens medlemmar och inspireras till att lära av varandra. Vi vill också belysa våra medlemmars hållbarhetsarbete och skapa en positiv uppmärksamhet för mötesbranschen. Priset för Årets Miljöinitiativ går till den anläggning som jobbat bäst med miljöförbättringar enligt Svanens krav och utefter […]

Kunskapsbanken

Kunskapsbanken

Vi tar kontinuerligt fram olika guider och rapporter för att sprida budskapet om hur du håller och planerar bättre och mer effektfulla möten. I vår Kunskapsbank delar vi med oss av våra insikter. Här hittar du den senaste trendrapporten för dig som driver en mötesanläggning och för dig som planerar och bokar möten. Nytt i […]