Alkoholfritt – det moderna sättet att mötas
Glöm konferensfyllan och den obligatoriska bakisdagen – nu är det alkoholfritt som gäller. Trenden märks redan och kommer bli starkare under 2020.
Det går knappt att kalla det för »hälsotrend« längre. Att tänka på vad vi stoppar i oss har blivit en så stor och viktig del i våra moderna liv att det påverkar allt vi gör och alla våra val. Det här ställer såklart helt nya krav på mötes- och konferensanläggningar. En större efterfrågan på mat och dryck som är snäll mot kroppen innebär ett helhetstänkande inom mat, hälsa och miljöer.
Hälsosammare möten börjar självklart med maten – men på senare år har alkoholen kommit allt högre upp på dagordningen. För inte alls längesen var konferens i princip alltid lika med alkohol i någon form. I synnerhet om konferensen innebar övernattning. Där svänger nu pendeln: det blir allt vanligare med alkoholfritt, både privat och i jobbsammanhang. Du kan numera dricka drinkar av svenskproducerad gin utan alkohol, Systembolaget säljer en uppsjö av alkoholfria viner, Carlsberg lanserar alkoholfri öl på fat under 2019 för att möta efterfrågan och det finns snart ingen bar utan självaktning som inte håller sig med ett par högklassiga alkoholfria drinkar.
En av de största fördomarna mot alkoholfria viner är att de är urvattnade och bara söta, men det är en myt numera, säger Nadja Karlsson, dryckesexpert på Systembolaget.
Mötesanläggningarna märker såklart av den här nya trenden och rustar därefter. På Rönneberga, en av Svenska Mötens nyaste medlemmar, märker mat- och dryckesansvarige Glenn Poulter en stor skillnad bara på de senaste åren. Det ligger verkligen i tiden med alkoholfritt och det hänger ihop med den här hälsotrenden, det är inget konstigt att dricka alkoholfritt till middagen längre. Många av våra kunder frågar efter alkoholfria alternativ och det har faktiskt varit flera på senaste tiden som beställt alkoholfritt i förväg, säger Glenn.
Kan man prata om ett förnyat sätt att konferera?
Ja, verkligen. Det handlar fortfarande om själva mötet mellan människor, men det går inte längre att bara ”sätta klackarna i taket”, det är modernare nu, säger han.
Hur rustar ni för detta?
Jag tror det kommer bli viktigt att ta fram alkoholfria dryckesalternativ som funkar i det tema man har. Vi har jobbat mycket med våra mocktails (cocktails utan alkohol, reds. anm.) för att få fram något som är hälsosamt, görs som en vanlig cocktail och smakar gott, säger Glenn.
Vad tror du om utvecklingen 2020?
Alkoholfritt kommer vara en standardprodukt som alla behöver erbjuda. Sedan kommer man behöva kombinera det med sitt övriga erbjudande: maten, hälsoshots och allt som ingår i konferenspaketen, säger han.