Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar
Kunskapsbanken

7 hållbarhetstrender inom möten och konferenser

Ofta när vi pratar hållbarhet är det lätt att snöa in sig på miljöfrågor som vad vi har på tallriken, hur vi tar oss till och från platser samt om huruvida klimatkompensation är bra eller dåligt. Det är så klart också viktigt. Dock glömmer vi ofta den sociala och den ekonomiska aspekten av vårt hållbarhetsarbete. Det ena utesluter inte det andra utan snarare tvärtom. Undersökningar visar att företag som arbetar med social hållbarhet ofta går ekonomiskt bättre än de som inte gör det.

De senaste åren har vi vunnit flera nya upphandlingar och skrivit nya kundavtal och därmed fått förtroendet att förmedla våra kunders alla externa möten och konferenser. Här ser vi inte bara kostnadskontroll och tidsbesparing som största anledning utan även hjälp med styrning av kundens mötes- och resepolicy som väsentliga anledningar. Det gäller inte bara avtalskunder utan fler och fler mindre företag inser fördelen att ta hjälp av en mötespartner.

Varje år tar vi emot ca 15 000 förfrågningar från våra kunder; allt från stora events, personalkonferenser och ledningsgruppsmöten till julbord och sommarfester och här ser vi ett skiftade fokus till mer hållbara alternativ och önskemål om styrning, plats, innehåll och aktiviteter.

Vi ska försöka bryta ner dessa i 7 hållbarhetstrender för möten och konferenser!

1. Resa kollektivt. Fler väljer att mötas nära en tågstation eller med goda möjligheter till att resa kollektivt med tunnelbana, pendeltåg eller buss. Ofta ska regionala kontor mötas på en gemensam plats och då är det viktigt att alla kan ta sig dit på ett hållbart sätt. För de kunder som längtar bort från stadens puls och ut på landet tipsar vi om att samåka i gemensam buss från en och samma centrala punkt. På så sätt slipper varje enskild deltagare ta egen bil fram och tillbaka.

2. Val av anläggning. Allt fler kunder vill och ställer krav på att anläggningen ska vara Svanenmärkt eller ha liknande certifiering. Gärna att anläggningen gör det lilla extra och beskriver tydligt deras värderingar och hållbarhetsarbete. Inte sällan vill kunden ha ett dokument på anläggningens hållbarhetsarbete och/eller miljöpolicy inför val av plats, om detta inte framgår tydligt i offertpresentationen eller på anläggningens egna hemsida. Vi har märkt att kunden även är intresserad av att veta mer om hur anläggningen själva jobbar med hållbarhet och efterfrågar en kort genomgång före eller efter mötet.

3. På tallriken/i glasen. De senaste åren har vi sett en boom av speciella önskemål om allergier, kostavvikelser och olika dieter. Någon tål inte gluten, den andra är laktosintolerant. Flertalet är vegetarianer men äter fisk och ibland viltkött. Ja, du kan tänka dig att koordinera detta till 100 sittande lunchgäster. För att möta alla önskemål erbjuder fler och fler anläggningar istället helt vegetariska menyer som passar de flesta. Det är inte ovanligt med en helt vegetarisk meny till samtliga gäster, både lunch och middag.

Likaså ser vi att fler kunder efterfrågar alkoholfria vinpaket och drycker till maten för sina deltagare. Det är helt ok att inte erbjuda tre glas vin en torsdag för att hålla fokus uppe och ett högt engagemang på mötet. Här kommer även en ny sorts fika in, som blandar kanelbullar och kakor med nyttigare alternativ som energishots och frukt.

En avtalskund bokade in en kick-off för ca 300 personer med en helt vegetarisk meny och förvånansvärt lite knorr.

4. Talare inom hållbarhet. När vi tar emot en förfrågan från en kund begär vi oftast lite mer information kring själva mötet. Vad är syftet med mötet och hur ser agendan ut? Vi gör detta för att matcha rätt anläggning för mötet. Här ser vi att fler och fler har hållbarhet som en viktig punkt på agendan, allt från hållbara arbetsplatser, hållbar företagskultur, hållbara medarbetare och givetvis hur man på företagsnivå jobbar med FN:s globala mål. Joakim Hibell från Talarforum ser även en ökad trend på talare inom hållbarhet och att begreppet hållbarhet blir att tänka långsiktigt i många olika perspektiv.

5. Styrning mot en mötespolicy. En fördel att upphandla eller skriva samarbetsavtal med en Mötespartner är att våra kunder och våra bokare tillsammans kan styra mot företagets mötespolicy och resepolicy. Det kan innefatta allt från att ca 80 % av alla möten ska ske på en Svanenmärkt anläggning, att ca 70 % av deltagarna ska resa kollektivt till regionala möten eller att vegetariskt alternativ och kranvatten ska finnas tillgängligt vid både lunch och middag. I en mötespolicy kan det även stå att varje möte ska ha möjlighet till videosamtal för deltagare som inte kan vara på plats fysiskt. Att ha en mötespolicy och en mötespartner att verkställa den, gör att företaget får kontroll över vad de bokar och kan därmed uppfylla sina krav.

6. Bleasure = business + pleasure. Människor vill ha upplevelser, gemenskap och bekvämlighet. Människor vill leva ett holistiskt , bra liv – oavsett var de är. Det finns en gräns för hur mycket en anställd är villig att offra i tid. Om en affärsresa äter värdefull tid, vill människor ha frihet i utbyte mot det uppoffrade. Denna megatrend ser vi även gäller för möten och konferenser. Fullspäckade agendor, workshops och powerpoint-presentationer är inte längre vad en mötesdeltagare vill ha. Tid för reflektion, egen (fri)tid och återhämtning är väl viktiga punkter i en agenda. När vi mår bra och trivs, presterar och utvecklas vi, något både vi själva och företaget vinner på.

7. Nej tack till slösmöten. Äntligen börjar vi se att allt fler företag och organisationer börjar ta sina möten på allvar. Framför allt alla dessa vardagliga möten som skulle behöva lite mer omsorg! Det är inte längre okej att slösa bort sina medarbetares tid på dåliga möten. De företag som har tydliga mötesregler, skickar ut agenda i förväg och jobbar aktivt för att inkludera och intressera deltagarna, har mycket att vinna i form av engagemang, mindre stress och en tydlig riktning framåt.

För dig som driver en mötesanläggning ser vi en stor potential att mer aktivt jobba med dessa trender. Många gör det redan men kan bli ännu bättre på att kommunicera det. Vi ser samtidigt hur flera av våra medlemsanläggningar aktivt tagit ledning i dessa frågor, allt från vad som serveras på tallriken till att bli rådgivare för mer hållbara möten och konferenser. Det tycker vi är riktigt roligt.

Inom Svenska Möten har vi bildat ett hållbarhetsråd med syfte att; utveckla, engagera, inspirera alla medlemmar att aktivt arbeta för organisationens hållbarhetsmål. Här smider vi planer kring vad nästa steg är för att driva mötesbranschen framåt inom dessa frågor. Idag är alla våra medlemsanläggningar Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. De är alla även medlemmar i vår branschorganisation Visita, för schyssta villkor. Inte nog med det måste våra medlemmar klara av vårt klassificering med flertalet punkter, allt från led-lampor till bonuspoäng för bikupor, för att få kalla sig Utvald av Svenska Möten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kråkerön - Marstrands Havshotell

Avskilda möten och konferenser

För dig som letar efter en anläggning där ni avskilt kan mötas i en konferenslokal eller egen byggnad finns flera alternativ bland våra utvalda medlemmar i Svenska Möten. Välj en lokal för endast möte eller där ni kan bo över i avskildhet. På flertalet anläggningar kan ni även äta avskilt och välja att få all […]

Från lera till vin

En ägare som såg möjligheter där ingen annan gjorde det. En sommelier och en köksmästare i ett unikt samarbete. En VD som vill utbilda gästerna. Välkommen till The Winery Hotel, Sveriges första vinhotell. En lerfläck i korsningen av E4:an och Enköpingsvägen. Det är, med The Winery Hotels VD Claes Aneruds ord, vad som länge fanns […]

Hållbarhet i stället för frosseri på julbordet

December innebär så klart julbord och julbord innebär mängder av mat. Kanske lite väl stora mängder mat till och med. Vi pratade med Greentimes Simon Strandvik om hur du kan göra ditt julbord mer hållbart. Julen är en tid för traditioner och en av de mest ihållande är att de flesta frossar i mat. Hur […]

Julfesten – kul eller stressig?

Julen är tiden för julfester. För de flesta är jobbets högtidliga sammankomst bara kul, men för vissa kan det informella mötet vara lite jobbigt. Att veta vem man ska prata med, hur mycket man kan dricka eller vad för beteende man ska acceptera kan skapa stress inför festen. Retorikbyrån Snacka Snyggt vet hur du ska […]

Mat för planetens överlevnad

Högbo Brukshotell utanför Sandviken prisas som Nordens mest hållbara hotellrestaurang av 360° Eat Guide. Nordens mest hållbara hotell ur ett gastronomiskt perspektiv är Högbo Brukshotell. När 360° Eat Guide höll en prisgala i Stockholm nyligen var det hotellet utanför Sandviken som vann ”hotellkategorin”. – Vi vet redan att vi tänker och gör rätt, vi måste […]

Alkoholfritt – det moderna sättet att mötas

Glöm konferensfyllan och den obligatoriska bakisdagen – nu är det alkoholfritt som gäller. Trenden märks redan och kommer bli starkare under 2020. Det går knappt att kalla det för »hälsotrend« längre. Att tänka på vad vi stoppar i oss har blivit en så stor och viktig del i våra moderna liv att det påverkar allt […]

Det nya svenska köket

Matbilder fyller våra flöden. Kockar har tagit över tv-tablåerna. Det svenska intresset för gastronomi har aldrig varit större. Samtidigt larmar restaurangerna om personalbrist och allt färre söker sig till kockskolorna. Vi träffade stjärnkockarna Alexandra Zazzi och Ulf Wagner för att diskutera en bransch i förändring. Det är en grådisig höstdag i Göteborg och regndroppar bildar […]

Att mötas utan appar

Vad händer med det mänskliga mötet när allt mer runt omkring oss digitaliseras? Vi samlade tv-journalisten Stina Dabrowski – som gjort en karriär av att intervjua världens makthavare – och den digitala entreprenören Arash Gilan, för ett samtal om gillasamhället, robotisering och generationsglapp. Det här är en artikelserie om “Vikten av det personliga mötet i […]

Kocken och kokerskan

I min ungdom funderade jag allvarligt på att bli kock. Jag drömde också om att upptäcka världen. Jag hade en bekant vars bror jobbade som fartygskock och jag tyckte det lät som det perfekta livet. Jag såg framför mig att jag skulle jobba intensivt i några månader och sedan vara ledig under långa perioder. Det […]

Telefondagis för fokuserade möten

Det sägs att vi tar fram våra mobiler ca 200 gånger på en dag, i genomsnitt ca 45 sekunder varje gång. Det kan vara för att kolla vad klockan är, titta om någon har ringt, eller läsa av ett sms eller meddelande från Messenger, WhatsApp eller Skype. Dessa mobiltelefoner har en påverkar på oss som […]