Inga sparade anläggningar!
Frågor & svar

6 steg till proffsigare telefonmöten

Ett telefonmöte behöver inte vara mer annorlunda än ett fysiskt möte. Telefonmöten ställer högre krav på den som arrangerar dem och kräver lite planering och disciplin. Om ett fysiskt möte är dåligt planerat blir det just dåligt. Ett illa arrangerat telefonmöte blir en katastrof. Följ våra råd och tips här nedan, så händer det inte dig.

”Ett telefonmöte ställer högre krav och kräver lite planering och disciplin”

Råd och tips för ett lyckat telefonmöte:

1. Gör en tydlig inbjudan.
Alla deltagare ska veta vad mötet handlar om och vem som ska tala om vad, ungefär när och hur länge. Då kan man följa mötet i lugn och ro och slipper oroa sig för sitt eget inlägg.

2. Kolla tekniken.
Börja några minuter före med att kontrollera tekniken. Med tidsmarginal slipper alla andra bli oroliga och ingen behöver vänta. Istället kan ni vara effektiva.

3. Utse ordförande och sekreterare.
Om ni inte har tillgång till videolänk kan du be samtliga att rita upp en rund ring på ett papper framför sig och märka ut var i förhållande till ordföranden som personerna sitter. Då blir det enklare för alla att få överblick och följa vem som talar. Utse också en sekreterare. Ofta samma person som ordföranden.

4. Inled med namn.
Ett bra knep är att alla deltagare börjar sina inlägg med sitt eget namn så att det blir tydligt vem som pratar. Extra tydligt blir det om man dessutom avslutar med att säga att ”Stina” skickar ordet vidare/lägger micken i mitten. Då vet de andra att de kan begära ordet igen och slipper avbryta.

5. Håll koll på muteknappen.
Det är lätt att störa utan att för den skull hosta eller prassla. Varje rörelse kan orsaka ljud och då blir det svårt för de andra att hänga med och höra. Behöver du gå på toaletten mitt under samtalet? Logga ut.

6. Avsluta snyggt.
Låt var och en få kommentera mötet. Och glöm inte att tacka för deltagandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra bästa tips för en lyckad kick off

Våra bästa tips för en lyckad kick off

Här bjuder vi på våra bästa tips på hur du fixar en lyckad och minnesvärd kick off. På kick offen sätter du tonen för hur samarbetet i ett företag, arbetsteam eller projektgrupp, ska fungera framåt. Lägg därför tid på att noga tänka igenom vad du vill få ut av tiden tillsammans och bygg upplägg och […]

Tips på aktiviteter som bygger laget under din kick-off

Tips på aktiviteter som bygger laget under din kick-off

En kick off är ett av dina bästa verktyg för att sätta tonen för den företagskultur du vill ska prägla din verksamhet. Ju bättre relationer dina medarbetare har, desto lättare förstår, kommunicerar och läser de av varandra, vilket i sin tur skapar utrymme för ökad kreativitet och snabbare problemlösning. Få saker bygger lag lika effektivt […]

Learnshop – möteskultur

Learnshop – möteskultur

Bra möten frigör tid, ökar måluppfyllelsen och bidrar till en god arbetsmiljö. Att utbilda ledningsgruppen eller hela organisationen gör skillnad! Det första och viktigaste steget mot att skapa en hållbar och medveten möteskultur är att utbilda chefer och mötesledare i hur man leder och planerar bra och effektiva möten med våra “Learnshops” där vi blandar […]

Digital utbildning: Att presentera digitalt

Digital utbildning: Att presentera digitalt

När man presenterar fysiskt kan man använda sig av publikreaktionerna och det är förhållandevis lätt att involvera deltagarna.  I den digitala presentationen är man istället lämnad ensam framför en datorskärm och det är lätt att tappa energin. Det finns dock en hel del man kan göra. Och några saker fungerar faktiskt bättre digitalt än fysiskt. […]

Digital utbildning: Så leder du hybridmöten

Digital utbildning: Så leder du hybridmöten

Digitala möten skiljer sig från det fysiska mötet på många sätt. Hybridmötet – när en del deltagare finns på plats och andra är med på distans –  ställer ytterligare krav på dig som mötesledare. Dynamiken är en annan och det är ännu svårare att skapa interaktivitet. Vi ger dig konkreta tips på hur du som […]

En guide till digitala årsstämmor.

En guide till digitala årsstämmor.

Det formella formatet för en stämma passar bra att hållas digitalt när nöden kräver, men det krävs en lite annan typ av planering och kunskap för dig som arrangerar det. För att hjälpa dig på traven har vi sammanställt en enkel guide till vad du ska tänka på för att hålla en lyckad digital stämma. […]

Så planerar och genomför du en stämma

Så planerar och genomför du en stämma

Nu våras det för årsstämmor. Vare sig det handlar om en liten bostadsrättsförening eller ett stort aktiebolag finns det mycket att tänka på. Här är en enkel guide till en lyckad stämma. Är det dags för årsstämma? Då har du som ordförande eller ledamot i styrelsen en hel del att förbereda. Skälet till att man […]

Så kan du tryggt fortsätta mötas fysiskt i coronatider

Så kan du tryggt fortsätta mötas fysiskt i coronatider

Att man i dessa tider vill undvika folksamlingar och stora konferenser har vi full förståelse för. Samtidigt behöver vi fortsätta mötas för att Sverige inte ska stanna. Småföretagare över hela vårt land kämpar just nu för sin överlevnad och mötesbranschen är oerhört hårt drabbad. Det som långsamt spred sig över landet, förändrade snabbt förutsättningarna för […]

Vi förklarar hubmöten.

Vi förklarar hubmöten.

Borta är tiden då fysiska möten var standard. Nu har en rad nya mötesformer tagit plats på arenan. Hybridmöten, digitala möten, studios, digitala events – och hubmöten. Begreppet hubmöte, på engelska pod-meeting, var i princip helt okänt för bara ett år sedan men används nu allt oftare. Så vad är egentligen ett hubmöte och hur […]

Coronasäkra möten med kärleksfull distans.

Coronasäkra möten med kärleksfull distans.

Ett år in i pandemin sitter numera alla åtgärder för att minska smittorisken i ryggmärgen hos Sveriges mötesanläggningar. För företagarna inom vår bransch är det ytterst en fråga om förtroende och överlevnad och ingen tar lätt på uppgiften. Här sammanfattar vi några av de åtgärder som anläggningarna vidtar för att säkerställa att alla gäster ska […]