Fyll i namn och nummer så ringer vi upp dig inom ett par minuter. Tjänsten är tillgänglig vardagar 09.00 - 17.00.
Inga sparade anläggningar!
SEO tips

10 SEO tips för anläggningar

Här följer 10 tips på hur ni snabbt och effektivt kan förbättra er sökordsoptimering på er hemsida och därmed ranka högre på ex Google. Tipsen är anpassade just för konferensanläggningar och era branschspecifika egenskaper.

1. Mobilanpassad hemsida. Idag tittar Google på hur din mobila hemsida ser ut i första hand. Har ni en så kallad responsiv eller mobilanpassad hemsida, bra. Glöm inte att titta till den ibland. Ligger allt med i menyn och hur ser innehållet ut för kunder i tex en mobil? Även om våra kunder mest besöker oss med dator så är mobilen ännu viktigare för SEO.

2. Relevanta ord på relevanta sidor. En sida inom er hemsida ska handla om en utvald produkt/ämne/sökord. På sidan om konferens & möten ska vi bara prata konferens och möten. På restaurangsidan ska vi bara prata mat och dryck och på spasidan bara spa, pool och relax etc. Dela hellre upp era sidor och ha flera undersidor, ex Konferens & Möten -> Konferenslokaler, Konferensaktiviteter, Konferensmåltider etc. Försök inte trycka in orden konferens på alla era sidor för att öka er organiska trafik för konferens, då vet Google inte vilken den ska välja och väljer istället ingen.

3. Optimera Rubrik och Beskrivning. Varje sida på er hemsida ska ha en egen unik Page Title (Rubrik) och Meta Description (Beskrivning) med en beskrivning på vad den sidan innehåller. Gärna med relevanta unika sökord och text.

4. Rubriksättning (h1, h2 och h3). Varje sida på er hemsida ska endast ha enbart en h1, en h2 och en h3 där h1 är den viktigaste rubriken. Många hemsidor idag kan ha upp mot 4-5 h1’or på en och samma sida. Detta hittar ni enklast om ni går in på en sida, högerklicka och väljer Visa Sidkälla. Och ni söker efter h1 här i denna kod ska det bara finnas en rubrik med h1. Använd Ctrl + F för att söka.

5. Länkkrafter. Länkkraften utifrån till er hemsida är fortfarande väldigt viktig. Skriver någon något om er, har ni partners ni jobbar med eller kunder, be dom länka till er hemsida. Länkar ni ut från er hemsida, se till så de öppnas i nytt fönster så ni behåller kunden hos er.

6. Url strukturen. Hur ser er url struktur ut på hemsidan. Ju renare och tydligare url’er desto bättre. Ex www.xxx.se/konferens/nyheter/blogg/artikel-1 skulle man kunna förkorta till ex www.xxx.se/blogg/en-bra-och-tydlig-rubrik-på-bloggposten. Viktigt är att inte bara gå och ändra alla URL’er utan fråga ansvarig som byggt er hemsidan.

7. Se över era anläggningstexter. Använder ni er av exakt samma texter på flera olika webbplatser, ex hemsidan, svenskamoten.se, booking.com och tripadvisor så kommer ni att bli ”straffade” av Google. Varje text ska vara unik. Vi på Svenska Möten ser alltid till att skriva om era texter på svenskamoten.se.

8. Innehåll. Skapa relevant innehåll på er hemsida som era kunder vill läsa om. Skapa en blogg, eller flera! Prata om vad som händer på er anläggning, har ni ny meny, nya konferensstolar eller spännande aktiviteter. Publicera först på er blogg, sen i sociala medier. Kanske har ni en medarbetare som brinner extra mycket för att skriva eller fota. Kanske kan ni samarbeta med utomstående bloggare (influencer) om ni inte har den tiden eller kunskapen själva.

9. Bli datadriven. Det finns massor av verktyg för att mäta hur din hemsida mår, vad dina kunder gör och vad du kan förbättra. Skapa gratiskonton och utnyttja de smarta verktygen som finns. Här är mina favoriter: https://www.semrush.com, https://www.hotjar.com/, https://www.jajja.com, https://www.seoptimer.com.

10. Googla er själva. Testa att vara er potentiella kund. Googla er själva eller på vad ni tror era kunder söker på. Här kommer ni få mycket svar. Kanske har ni en sida som rankar väldigt högt men som ni inte visste fanns. Använd den och lägg in actionknappar så som Boka idag, Ring oss eller Skicka in en konferensförfrågan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 kommentarer
  1. Louise Blomberg skriver:

    Väldigt bra tips tycker vi. I Halland har vi en stor del medlemmar som skulle kunna använda sig av timbanken.se.
    /Lollo via Svenska Möten

  2. Precis detta erbjuder jag småskaliga och medelstora turismanläggningar. Vi träffas på plats och går igenom alla begrepp och den som är ansvarig får nödvändig hjälp på plats. Att gå igenom alla sociala konto och lägga upp nya med undervisning tar ca 4 timmar i anspråk. Driver man företag i Halland, Jämtland Härjedalen kostar det företagen 0 kronor genom att de ansöker om utvecklingstimmar i http://www.timbanken.se mig hittar ni på http://www.landsbygdscoach.se och helst via Instagram Landsbygdscoach. Finns mycket att göra inte minst när det gäller att omvandla kunden/gästen till marknadsförare

    Med vänlig hälsning,
    Ewa-Britt Filipsson