Bättre möten

Vill du ha hjälp med din bokning?

Skicka förfrågan

I vårt moln

Sveriges bästa branschblogg - Mötesindustrin
  • Få rätt hjälp med ditt stora möte

    Skrivet av: Svenska Möten | torsdag 22 september 2016
    Runöhallen-150-Skol
    Runöhallen på Runö Möten & Events kan ta emot upp till 600 sittande gäster.

    Ska du hålla en konferens för fler än hundra personer? Då får du all hjälp du kan tänkas behöva av Linda Lindblom och Maria Johnson, projektledare på Stora Möten. 


    Vad gör Stora Möten?

    – Alla möten, stora som små behöver ett syfte och mål. När mötena blir större behöver också fler faktorer vägas in, som restider, logistik på anläggningen och att anläggningens värderingar motsvarar företagets. Den som bokar mötena på företagen har inte alltid all information, men då finns vi där som deras högra hand. Vi guidar den som ska boka och tar reda på all fakta om mötet så att vi kan hjälpa till på bästa sätt. Behöver företaget dessutom hjälp med syfte, mål och innehåll så har vi även verktygen för det. 

    Tillsammans med mig och Maria jobbar även Mikael Månsson och Olga Starling. De ansvarar för vårt kommunikationsverktyg som hjälper dig som kund innan, under och efter mötet, berättar Linda Lindblom.


    Vilka är fördelarna med att ta hjälp av er istället för att arrangera mötet på egen hand? 
    – Vi har bra kännedom kring de stora konferensanläggningarna runtom i Sverige och håller oss ständigt uppdaterade på dem. Det gör att vi kan välja den perfekta anläggningen utifrån kundens önskemål. Sen är tidsbesparingen också en stor fördel. Den som bokar på företaget kan lägga sin energi på sina vanliga arbetsuppgifter och vi gör det stora jobbet med att scanna av och bedöma vad som finns tillgängligt under den period kunden vill ha sitt möte. Vi blir kontakten mot anläggningen och du som bokare får alla offerter samlade och i ett enhetligt format. Men framförallt behöver du bara ha en kontaktperson och du behöver bara berätta om era behov en gång.

    Hur ser trenden ut med stora möten?
    – Ordet “annorlunda” dyker väldigt ofta upp numera; man vill inte ha det så traditionellt längre och man vågar prova på andra mötesmodeller än den vanliga biosittningen. Våra kunder idag är mer villiga att ta mer hjälp för helheten av mötet.


    Vad är ditt främsta tips till företag som vill ha er hjälp med ett stort möte?
    – Det är viktigt att man avsätter tid till planeringen av mötet, eftersom man då tillsammans med oss kan komma fram till exakt vilka behov man har. Vi rekommenderar att våra kunder avsätter tid för att tillsammans med oss följa med på en visningsrunda. ■ 



    linda_lindblommaria_johnson 
    Linda Lindblom och Maria Johnson, projektledare på Stora Möten.
    Lämna gärna en kommentar
  • Locka fram dina superidéer

    Skrivet av: Svenska Möten | tisdag 20 september 2016

    svenska möten 0102

    Ibland fastnar de bästa idéerna någonstans på vägen. Då gäller det att locka fram dem igen. Till din hjälp har vi listat fem kreativa sätt av brainstorming. 


    1. Rita vad du säger 
    Det finns något speciellt med att använda symboler och streckgubbar för att kommunicera. Testa att rita din idé och orden kommer praktiskt taget att komma av sig själva. 



    2. Brainstorma alla dåliga idéer
    I stället för att skriva ner alla bra idéer, börja med de dåliga. Ovanligt ofta kan det leda till en lösning som är precis så galen att den fungerar. 



    3. Skriv din idé som ett brev 
    Om du kämpar med att formulera din idé, testa att skriva ner den riktad till en särskild person. Visualisera personen i ditt huvud och skriv sedan ett brev riktat till hen. Det kan göra din idé tydligare. 



    4. Kör en teknologi-detox 
    Gå upp tidigt en lördag, stäng av mobilen och fäll ihop latopen. Så fort du får ett teknologisug, skriv eller ta en promenad. När eftermiddagen kommer är din hjärna fylld av idéer! 



    5. Få feedback från sociala medier
    I stället för att lägga tre månader på att försöka komma på den perfekta idén, testa att dela saker på sociala medier och se vad folk tycker. Feedbacken kan du sedan använda för att finslipa din idé. 

     
    Lämna gärna en kommentar
  • Sveriges bästa konferenshotell

    Skrivet av: Svenska Möten | torsdag 15 september 2016
    Spaokt2014_8

    Grattis Ystad Saltsjöbad! Ni är Sveriges bästa konferenshotell.

     
    Internationella branschorganisationen World Travel Awards har utsett Sveriges bästa konferenshotell i kategorin: Sweden – Leading Conference Hotel 2016. Priset gick till Ystad Saltsjöbad.

     
    – Det känns otroligt roligt och hedrande att få ta emot det yttersta förtroendet hos de kunder som håller möten och konferenser hos oss. Det visar att de satsningar som vi lagt på företagskunden och konferensprodukten den senaste tiden, dels i fråga om interiör design och komfort i lokaler men även på matkoncepten för konferenser, har gett resultat, säger Anders Nilsson, vd för Falkenberg Strandbad.

     
    Både yrkesverksamma och hotellgäster står bakom den prestigefyllda framröstningen som avgjordes den 4 september på Sardinien. Förutom de stora satsningar som gjorts på företagskunder och konferensprodukten tror Anders Nilsson att en av de viktigaste investeringarna för hotellet är personalen.

     
    – Det är personalen som får oss att sticka ut som destination. Deras passion och professionalism är det som skapar upplevelser i världsklass och får våra gäster att komma tillbaka, både i jobbet och privat.

     
    Ystad Saltsjöbad har förutom denna utmärkelse även tagit emot flertalet andra priser den senaste tiden. De är utsedda till Sveriges bästa spadestination och Europas bästa sparesort i internationella tävlingen World Luxury Spa Awards.



    v0q5809-kopia 

     

     

     

     

    Lämna gärna en kommentar
  • Möten som gör skillnad

    Skrivet av: Svenska Möten | tisdag 13 september 2016

    till bloggen
    Skådespelaren Stefan Sauk och SVT:s Katarina Sandström talar på Stora Mötesdagen.

    Hälften av alla möten är dåliga men hur ändrar vi enklast på det? Tips, idéer och inspiration får du på den Stora Mötesdagen.


    D
    en 10 oktober är det dags för årets upplaga av Stora Mötesdagen som tar plats på Stockholm City Conference Centre. Mötesexperten Lennart Paulsson agerar arrangör och moderator och avslöjar att temat på dagen är ”Möten som gör skillnad”.

    – Vi svenskar är överlag duktiga på att ha möten. Vi är punktliga, bra på checklistor och noggranna med vem som gör vad. Ändå visar studier att hälften av alla möten är kontraproduktiva.

     
    Paulsson menar att nyckeln till mer effektiva möten kan vara att byta tankesätt, från informationsmöten till kommunikationsmöten samt att se på mötet som tre akter, före, under och efter.  

    – Mötet ska vara en dialog. Dagens digitala lösningar ger många möjligheter att dela information på förhand. Utmaningen, och det här är ett ledaransvar ligger i att frigöra tid för deltagarna att ta in information inför mötet.

    – Om du ska träffa en person för första gången kan du kolla upp vissa delar på Facebook och LinkedIn innan ni ses. Företag behöver tänka på samma sätt, säger Paulsson.

     
    Under stora mötesdagen kommer bland annat de senaste interaktiva mötesteknikerna att tas upp. Du får även lyssna till proffstalare som Lisa Ekström, PG Wettsjö och Teo Härén. Det varvas med inspirerande inspel från skådespelaren Stefan Sauk, SVT:s Katarina Sandström och Olof Faxander som är Operating Partner på Nordic Capital och tidigare VD för SSAB och Sandvik. Det blir ett fullspäckat seminarieprogram som ökar kraften och medvetenheten i dina möten.

     

    Så blir mötet effektivare

    Alla möten från telefonsamtalet mellan två personer till kongressen med flera tusen deltagare kräver samma saker för att bli effektiva. Mötet ska:

    • ha ett glasklart syfte
    • ha tydliga tidsangivelser
    • kartlägga behov hos målgruppen
    • skapa resultat

    Dagens program hittar du här


    – 
    Plats: Stockholm City Conference Centre, Pelarsalen, Drottninggatan 71B

    – 
    När: Måndag 10 oktober 2016, kl 13.00-18.00

    – Anmälan: www.delegia.com/storamotesdagen2016

    Lämna gärna en kommentar
  • Offentlig upphandling kan bli en stark drivkraft för hållbar utveckling

    Skrivet av: Svenska Möten | torsdag 08 september 2016

    mellan puff1

    Den första januari förändras Lagen om Offentlig Upphandling. Svenska Möten pratar med civilminister Ardalan Shekarabi om vad den nya lagen innebär. 


    D
    en offentliga sektorn upphandlar varor och tjänster för omkring 625 miljarder kronor varje år. Det är pengar som, om de används strategiskt, kan göra stor skillnad i samhället, säger Ardalan Shekarabi.

    I den lagrådsremiss som regeringen tog fram i maj 2016 föreslås bestämmelser om miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn. Enligt förslagen ska till exempel en leverantör som har ignorerat tillämpliga miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter få uteslutas från att delta i en upphandling av den upphandlande myndigheten eller enheten. Utöver det ger lagen större utrymme för upphandlande myndigheter att ställa andra krav än exempelvis lägsta pris. 

    Bakgrunden är att EU i fjol beslutade om tre nya upphandlingsdirektiv: ett klassiskt direktiv, ett försörjningsdirektiv och ett koncessionsdirektiv. Eftersom den svenska upphandlingslagstiftningen till stora delar bygger på EU-lagstiftning kommer nuvarande LOU och LUF att upphöra och i stället ersättas med helt nya lagar. 

    – Eftersom Sverige behövde genomföra de nya upphandlingsdirektiven var det ett lämpligt tillfälle att samtidigt se över de nationella upphandlingsbestämmelserna, främst för att förenkla regelverket och skapa mer flexibla bestämmelser för upphandling. Regeringen vill att Sverige ska ligga i framkant och fortsatt vara ett föredöme när det gäller hållbar upphandling.

    Med väl utformade krav på varor och tjänster kan offentlig upphandling bli en stark drivkraft för hållbar utveckling. Och de uppdaterade lagarna, som kommer att träda i kraft den första januari 2017, är ett steg i den riktningen. 

     
    Ardalan Shekarabi fortsätter: 

     
    – Jag kan inte svara för tidigare regeringars prioriteringar, men den här regeringen vill aktivt medverka till en hållbar utveckling och verka för en modern och hållbar upphandling. 

     
    De nya lagarna kommer att följas upp och kontrolleras av Konkurrensverket, som på uppdrag av regeringen är tillsynsmyndighet. Även Upphandlingsmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att följa upp hur den nationella upphandlingsstrategin genomförs. 



    ”Regeringen vill att Sverige ska ligga i framkant och fortsatt vara ett föredöme när det gäller hållbar upphandling”



    Vad innebär förändringarna i LOU i stort för hotell-, konferens- och mötesbranschen? 

    – Upphandlande myndigheter och enheter kommer till exempel att ha ett större fokus på att deras leverantörer agerar miljömedvetet och att de säkerställer arbetsrättsliga skyldigheter. 


    Vilken är den mest positiva aspekten med nya LOU enligt dig? 

    – Att hållbarhetsaspekter tydligare lyfts fram som prioriterat, samt att det faktiskt blir lättare för den enskilda upphandlaren och leverantören i och med det förenklade regelverket. ■ 

    Frågor om LOU? Här får du hjälp! 

    För att delta i en offentlig upphandling är det viktigt att känna till hur upphandlingsförfarandet fungerar och vad som är viktigt att tänka på. Här finns hjälp att få från Upphandlingsmyndigheten som erbjuder stöd och vägledning till såväl upphandlare som leverantörer. På Upphandlingsmyndighetens webb- plats finns bra informationsmaterial (www.upphandlingsmyndigheten.se) och vid frågor går det bra att mejla upphandlingsstod@uhmynd.se eller ringa 08-586 217 01. Myndigheten erbjuder även ett kriteriebibliotek gällande miljökrav. 

    Text: Lisa Rosman Foto: Erik Simander/TT 

     

    Denna text och Sylvia Nylins ledare är en förhandstitt från ett välmatat nummer #4 av Svenska Möten som kommer ut den 15 september. Missa inte det!


     
    Lämna gärna en kommentar
  • En grön knuff i rätt riktning

    Skrivet av: Svenska Möten | tisdag 06 september 2016



    Sylvia Nylin
    ANVÄND ENERGI
    på bästa sätt, ta bussen i stället för bilen, korta ner duschtiden, minska matsvinnet – det finns många sätt att leva grönare.

    Studier visar att uppåt 80 procent av oss faktiskt vill vara mer miljö- och hälsomedvetna. Ändå fattar vi ofta beslut som går emot den viljan, speciellt om det ”rätta” alternativet känns krångligt. Att ta de enkla vägarna och tänka kortsiktigt är förstås mänskligt. Men hur kan vi göra det enkelt för gäster, konsumenter, invånare, ja i stort sett alla att göra rätt?

    Den privata konsumtionen i Sverige är långt ifrån miljömässigt hållbar och för att miljö- och hälsopåverkan ska minska till hållbara nivåer behöver vår livsstil och våra konsumtionsmönster förändras. Våra vanor är till stor del det som styr oss. Och det är här så kallad green nudging kommer in i bilden.

    ”To nudge” betyder som bekant ”att knuffa” och nudging handlar om att försiktigt leda människor i en önskvärd riktning, utan att använda morot eller piska. I stället arrangerar man en valsituation så att det önskvärda valet blir det som är lättast att fatta. En nudge är helt enkelt ett frivilligt, enkelt val för ett bättre alternativ ur ett hållbarhetsperspektiv. Nudging är inte tvingande. Att sätta frukten i ögonhöjd räknas som en nudge. Att förbjuda skräpmat räknas inte. 

     

    DET HAR GJORTS många experiment på ämnet. Ett sådant utförde danska studenter som delade ut karameller till förbipasserande. Vissa kastade papperet på marken medan andra stoppade det i en papperskorg eller i fickan. När karamellerna tog slut räknades såväl papperen på gatan som de i närbelägna papperskorgar. Därefter gjordes experimentet om, men nu placerades gröna fotavtryck fram till de papperskorgar som fanns i närheten. Den här gången hade antalet papper som hamnat på marken minskat med hela 46 procent.

    Andra exempel på nudging är att ha mindre tallrikar för att minska mängden matrester. Eller min senaste favorit – en sladd där man visuellt ser strömmen flöda, något den förstås fortsätter att göra även när apparater står på stand-by. Tanken är att man här på ett tydligt visuellt sätt visar slösandet av energi, ungefär som om man lät vattenkranen stå på, i förhoppningen om att få folk att ändra sina vanor.

    Nu efter de lata semesterdagarna, när det är dags att komma in i hälsosamma höstvanor igen, funderar jag själv på hur jag ska skapa mina egna nudginglösningar där hemma. Kanske skulle fotavtryck mot gymmet vara ett förslag? 



    Sylvia Nylin, vd, Svenska Möten
    sylvia.nylin@svenskamoten.se


    Sylvia Nylin, vd, Svenska Möten
    sylvia.nylin@svenskamoten.se 
    Sylvia Nylin, vd, Svenska Möten
    sylvia.nylin@svenskamoten.se 
    Sylvia Nylin, vd, Svenska Möten
    sylvia.nylin@svenskamoten.se 
    Lämna gärna en kommentar
  • Hur tydliga mötesrutiner och ansvarsfördelning minskar stress

    Skrivet av: Svenska Möten | torsdag 01 september 2016


    people-coffee-tea-meeting

    Mötesdeltagarna sitter runt bordet: diskussioner går högt och lågt, alla vill vara med och bidra med åsikter och idéer. Plötsligt är tiden för mötet ute och alla återvänder till sina arbetsplatser och to-do-listor för dagen.

     

    Timmarna går och tankarna från förmiddagens möte bleknar. Vad var det vi sa på mötet? Vem ska egentligen göra vad är? Typiska frågor som väcker stress hos medarbetarna.

     

    Otydlighet – ett stressmoment

    Det finns här en tydlig princip: det som inte dokumenteras blir heller inte gjort. Det som inte kommuniceras eller delegeras på ett tydligt sätt riskerar att glömmas bort eller kommer ligga som en stressdimma över medarbetare.

     

    Ofta ser man inte kopplingen mellan dåliga mötesrutiner och eventuell stress- mötena ”känns” ju bra eftersom de varit intressanta och energigivande. Enligt Arbetsmiljöverket så är just otydlighet i ansvarsfördelning och dålig uppföljning av delegerat ansvar en av de största orsakerna till stress på jobbet.

     
    Mötesledarens ansvar

    Det är en mötesledares uppgift att ta tillvara på idéer och moderera samtalet. Men det är också ledarens ansvar att fördela arbetet på ett tydligt sätt. Var och en av mötesdeltagarna måste känna att det finns konkreta arbetsuppgifter att ta tag i efter mötets slut.

    Utan en tydlig aktivitetslista och arbetsfördelning, finns det en risk att saker och ting inte blir gjorda vilket kan få en negativ effekt på företaget som helhet.

    Slutsats: Fånga de smarta idéerna i flykten, fördela, dokumentera och följ upp aktiviteterna – och minska stressen på köpet!

    Lämna gärna en kommentar
  • Spa Awards 2016

    Skrivet av: Svenska Möten | tisdag 30 augusti 2016



    woman-girl-beauty-mask

    För nionde året i rad gick Spa Awards av stapeln. Priser delades ut i sex kategorier där Svenska Mötens medlemmar fanns representerade i alla kategorier. Hela 16 av 18 utmärkelser gick till Svenska Mötens medlemsanläggningar.


    Tävlingens mest prestigefyllda pris, Årets bästa spa, togs hem av Varbergs kusthotell med motiveringen ”en klassisk kuranstalt som förnyats med elegans”. Vidare beskriver juryn Varbergs kusthotell med orden “En gång unikt, alltid unikt. Ett spa i tiden.”

    Det är inte bara kusthotellets 52 steg till havet eller den prisbelönta maten som gör hotellet till ett väl värt besök. Varbergs Kusthotell är även Sveriges enda äkta Thalassospa vilket i sig gör anläggningen unik. För att ett spa ska få kalla sig för ett Thalassospa, krävs det att anläggningen ligger vid havet och att man jobbar med havsvatten i sina bassänger och att behandlingarna har marina element. 







    " Vi är stolta över att ha

     beskrivits som ett spa i tiden,
      
    för det är precis vad vi är.

    -vi är äkta, närvarande

    och har helheten med både mat,

     spa och ett fantastiskt läge-52

     steg från havet"






     

    Vinnarna i Spa Awards 2016:


    Årets bästa spa

    Vinnare: Varbergs kusthotell, Varberg. Kurorten förvandlad till elegant kusthotell, utan att tappa thalassokonceptet. En gång unik, alltid unik. Ett spa i tiden.

    Silver: Salt Creek Spa, Ystad Saltsjöbad, Ystad.

    Oslagbar kombo av internationell sparesort och österlensk trivsel.


    Årets nyhet

    Vinnare: Vadstena klosterhotell Äntligen! Pilgrimsvandringar och själavård i Vadstena utökas nu med ett spa för njutning och välbefinnande.

    Silver: Blue Spa, Lidingö Förnyat spakoncept med mångfald och professionalism.

    Silver: Frösö Park Spa Lyckad omstöpning av jämtländsk natur till nordisk spånjutning.


    Årets Spakonferens

    Vinnare: Skepparholmen Nacka Skräddarsydda sportkoncept och egendesignade stolar – mötesproffsen sitter aldrig still.

    Silver: Hooks Herrgård Uppskattad mötesplats med ett av Sveriges snyggaste spa.

    Silver: Sankt Jörgen Park Spa, Göteborg Personliga möteskoncept med spaupplevelser för alla.

     

    Besök spaawards.se för hela listan med vinnare

    Lämna gärna en kommentar
  • ”Jellyfish”: enkel teknik för att hålla agendan.

    Skrivet av: Svenska Möten | torsdag 25 augusti 2016



    Jellyfish_in_the_Montery_Bay_Aquarium

    Alla har varit med om det. Ni har ett möte och en rad viktiga frågor ska diskuteras. Då glider någon iväg från ämnet och slutar aldrig att prata. 
    Så här håller ni er till agendan!

     
    Det stjäl inte bara viktigt mötestid utan det är också irriterande om någon på mötet ständigt glider ifrån agendan. För övriga mötesdeltagare kan det vara obekvämt att behöva vara den som säger ”Det var intressant, men nu måste vi fortsätta prata om det vi skulle diskutera”.

    En metod som är både effektiv och på ett humoristiskt sätt stoppar långprataren i sin framfart, är en metod som i USA kallas ”jellyfish” – alltså manet. Ordet är en metafor. Maneten är ett djur som flutit med strömmarna i miljoner år och precis som maneten har flutit, ska inte mötet flyta förbi.

    Ökar medvetenheten

    Metoden går ut på att börja mötet med att berätta om Jellyfish-regeln: märker någon mötesdeltagare att diskussionen glider iväg åt fel håll, så ska personen säga något i stil med ”Nu har vi nog ett jellyfish-moment” eller helt enkelt ”Jellyfish”.

    Naturligtvis behöver man inte använda ordet jellyfish. Poängen är att presentera regeln och att ha ett enkelt men lite udda ord som man använder för att bryta av sidospåret.
    Mötesdeltagarna blir dessutom mer medvetna om vikten att hålla sig till ämnet!

     

    Källa: Harvard Business Review

    Lämna gärna en kommentar
  • Involvera kollegorna i konferensplaneringen

    Skrivet av: Svenska Möten | tisdag 23 augusti 2016



     
    Är du chef och planerar en konferens? Genom att låta dina kollegor vara med och planera skapar du aktiva kollegor och effektiva konferenser!

     
    Skapa samma tankesätt

    En konferens varar 1-2 dagar. Genom att förbereda medarbetarna vid flera tillfällen innan konferensen, exempelvis på avdelningsmöten, är startsträckan till att nå dina medarbetare i aktuellt ämne, kortare. Ni kommer utnyttja tiden bättre. Medarbetarna vet redan vad ämnet är, de har själva funderat och era tankesätt sammanfaller. Konferensen kommer igång snabbare och ni får högre kvalitet på dialoger, diskussioner och reflektioner.  


    Hur gör man för att få med medarbetarna i tidigt skede?

     För dig som chef finns det fyra beslutsvägar:

    1. Chefen beslutar själv
    2. Chefen rådgör med medarbetare, kolleger, överordnade
    3. Chefen diskuterar problemet i möte med andra och beslut sker tillsammans
    4. Chefen ger medarbetare eller en grupp befogenheter och ansvar för att själva fatta ett beslut. (”Skapa Toppresterare” s 25 av Ulla Lilliehöök)

    En beslutsväg kan vara alternativ 3 ovan. Du informerar om syftet och målet med konferensen och uppmanar medarbetarna att komma med idéer på upplägg. En annan väg kan vara att du berättar om dina tankar, idéer i lösare form och förklarar varför du tänker som du gör som i alternativ 4. I nästa steg ber du medarbetarna själva fundera på mål och syfte med konferensen och vilket upplägg som kan vara lämpligast. Dessutom är det viktigt att inkludera vad som ska hända efter konferensen!

    Ju större ansvar du ge dina medarbetare, desto mer utvecklas de! Vinn/vinn för både medarbetare, dig som chef och för företaget.

     
    En agenda i förväg får inte alla att automatiskt förbereda sig

    Problem med agendor och kallelser är att det finns en övertro på dem. En agenda innebär inte att människor kastar sig över innehållet och automatiskt börjar tänka och reflektera. Om du däremot har involverat dem i förväg har mottagarna en större motivation att vara mer förberedda eftersom de känner ett delat ansvar för att konferensen ska bli så bra som möjligt.

     

    Tips på tillvägagångssätt:

    •  Fundera i god tid på när det är lämpligt med konferens?
    • Ta upp dina funderingar med berörda så fort som möjligt
    • Berätta om dina idéer (varför) och be om synpunkter
    • Om tid finns, kom tillsammans fram till mål och syfte med konferensen
    • Vid behov, delegera vissa förberedelser inför konferensen till några medarbetare.
    • Lägg tillsammans upp en plan för hur ni vill agera före, under och efter konferensen. Mål, syfte och ansvarsområde bestäms.

    Det kan tyckas ta mycket tid med detta tillvägagångsätt men den stora vinsten ligger i resultatet av eventet.

    Fördelarna blir:

    • Ni kommer mycket längre i sakfrågorna på konferensen än vad ni hade gjort utan förberedelserna.
    • Tack vare delaktigheten i tidigare skede blir kvaliteten på resultatet av konferensen högre.
    • Det finns en ökad motivation att arbeta med alla frågor som konferensen ger upphov till både före, under och efter konferensen.
    • Medarbetarnas kompetens ökar varje gång de involveras i nya åtaganden.
    Lämna gärna en kommentar